افغانستانبرگزیدهتحلیل

دورنمای صلح، وحدت و امنیت در سال ۹۶

محمد سرور دانش، روز گذشته گفت: افغانستان در خط مقدم جنگ و مبارزه با تروریزم قرار گرفته و در حقیقت، از امنیت و صلح جهانی و از منافع و مصالح جامعه بین‌المللی دفاع می‌کند.

وی افزود: بیش از ۲۰ گروه تروریستی بین‌المللی در حال مبارزه با دولت افغانستان هستند.

معاون دوم ریاست جمهوری، از همه کشورها و جامعه جهانی تقاضا کرد که افغانستان را در این نبرد حمایت کنند و بر مراکز و منابع تروریست‌ها و کشورهای حامی تروریزم  بیشتر فشار بیاورند تا از مداخلات آنها در افغانستان و تداوم و توسعه جنگ و خشونت در کشور جلوگیری شود.

دانش، همگرایی نیروهای سیاسی کشور و وحدت مردم را یکی از راه‌های مبارزه با دشمنان دانست.

دانش همچنین صلح را یکی از ضروریات حیاتی دانست و از پیشرفت موفقیت‌آمیز مذاکرات دولت با حزب اسلامی خبر داده و از مخالفین مسلح خواست تا به صلح بپیوندند.

سخنان معاون دوم ریاست جمهوری در خصوص صلح، وحدت و امنیت، کاملاً واقع‌بینانه و مبتنی بر نیازها و اولویت‌های اساسی افغانستان در سال جدید خورشیدی محسوب می‌شود.

قابل انکار نیست که صلح، اولویت اول کشوری است که سال‌ها قربانی جنگ و ناامنی و تروریزم و بی‌ثباتی‌های بی‌مهار و لجام‌گسیخته سیاسی و امنیتی بوده است.

این مهم را نیز نمی‌توان نادیده گرفت که یکی از لوازم تحقق این آرزوی دیرینه که بارها تاخیر شده است، وحدت، همگرایی و همبستگی نخبگان سیاسی و پیشگامان و سکان‌داران اصلی سیاست و قدرت است.

آنها باید دست‌کم بخشی از خواسته‌های اغلب جاه‌طلبانه و غیرملی خود را برای افغانستان و به نفع صلح و ثبات و پیروزی و پایداری سیاسی و امنیتی کشور و به‌منظور تحقق اقتدار ملی به معنای واقعی کلمه، کنار بگذارند و اندکی از توان و قدرت خود را صرف ساختن افغانستانی امن و آرام کنند.

امنیت نیز که یک وجه آن، وابسته به اتخاذ تصمیم‌های عقلانی مبتنی بر منافع و نیازهای بنیادین ملی است و جانب دیگر آن به مبارزه مستمر و مداوم و محکم و کوبنده با تروریزم و سایر عوامل ناامنی و ناپایداری، وابسته می‌باشد، تنها زمانی تامین می‌شود که دولتمردان ابتدا به این نتیجه برسند که افغانستان امروز، بیش از هر زمان دیگری نیاز به کار و خدمت صادقانه و ایثارگرانه دارد.

بی‌تردید، مقتضای مناسبت نوروز و آغاز فصل شادی و طراوت و شکوفایی و نشاط بهاری، گفتن حرف‌های خوب، سخنان زیبا و دلپذیر و بیان مواضع خوشایند و امیدبخش است؛ اما از دولتمردان انتظار می‌رود که افزون بر بیان حرف‌های خوب، آغاز سال ۹۶ را سرآغاز فصل تغییر و شکوفایی و امید در افغانستان جنگ‌زده نیز قرار دهند.

چنانچه در سخنرانی معاون دوم ریاست جمهوری نیز بازتاب یافته است، در سایه اتفاقات تلخ و تکان‌دهنده‌ای که در سال ۹۵ برای افغانستان و منطقه رقم خورد، بر همگان روشن شد که عامل اصلی بی‌ثباتی و ناامنی چه کسانی هستند و با چه ابزارها، اهرم‌ها و امکاناتی می‌توان به مصاف آنها رفت.

از جانب دیگر، افغانستان سال‌ها است که در یک وضعیت ناعادلانه به نمایندگی از همه جهان در صف مقدم جنگ با تروریزم بین‌المللی ایستاده و قربانی می‌دهد.

با این وصف، آنچه در افغانستان جریان دارد، جنگ جهانی تروریزم و ضد تروریزم است؛ با این تفاوت که اغلب گروه‌های بزرگ و فعال تروریستی در این جبهه حضور دارند؛ اما در جانب مقابل، این تنها افغانستان است که تاوان حفظ ثبات و امنیت بین‌المللی را به صورت یک‌جانبه، پرداخت می‌کند.

انتظار می‌رود که در سال جدید خورشیدی، دولتمردان در سایه وحدت و همدلی سیاسی، با استفاده یک دیپلماسی فعال، قدرتمند، موثر و جدی، جامعه جهانی را مجاب کند که به مسئولیت‌های واقعی خود در نبرد با تروریزم و تحت فشار قرار دادن رژيم‌های حامی تروریزم در منطقه و جهان به درستی عمل کند تا به این ترتیب، اندکی از بار سنگین این جنگ تحمیلی و ناعادلانه در افغانستان کاسته شود.

تنها در صورت تحقق این شرایط است که می‌توان سال ۹۶ را سال آرامش و صلح و ثبات و امنیت و پایداری و پیشرفت و توسعه افغانستان، پیش‌بینی کرد و انتظار داشت که سال جدید، سال مرگ تروریزم و و پیروزی جبهه مقابل تروریزم باشد. اکنون وقت آنست که خواست افغانستان را در مبارزه علیه تروریزم حمایت و همکاری کنند.

 

علی راحل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا