آخرین اخبارجهانسیاست

دور دوم انتخابات ترکیه کلید خورد

خبرگزاری دید: روند رای دهی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه ساعت ۸ صبح به وقت محلی آغاز شده و مردم برای انتخابات اردوغان یا قلیچدار اوغلو آماده شده‌اند.

به نقل از بی بی سی، کمال قلیچداراوغلو رقیب آقای اردوغان با حمایت ایتلاف گسترده‌ای از مخالفان این انتخابات را به همه‎‌پرسی آینده ترکیه تبدیل کرده است.

مسئله تعیین‌کننده‌تر در این انتخابات تورم بالا و بحران هزینه‌های زندگی در ترکیه است.

مراکز رای گیری در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت محلی بسته می‌شود.

میزان مشارکت در دور اول ۸۸.۸ درصد بود و آقای اردوغان با ۲.۵ میلیون رای پیشتاز بود. به همین خاطر هر دو نامزد منتظرند تا هشت میلیون نفری که رای ندادند این بار چه انتخابی می‌کنند.

احزاب اپوزیسیون شمار زیادی از داوطلبان را به کار گرفته‌اند تا از عدم تقلب در انتخابات مطمئن شوند. ناظران بین‌الملل می‌گویند در دور قبل شرایط مساعد نبود اما گزارشی هم از بی‌نظمی یا تقلب ارائه ندادند.

رقیب آقای اردوغان در آخرین روز تبلیغات انتخاباتی سبک زندگی و سیاست ورزی دیگری را وعده داد و گفت «من در کاخ زندگی نمی‌کنم. مانند مردم عادی زندگی خواهم کرد و مشکلات را حل می‌کنم».

آقای قلیچدار اوغلو وضعیت فعلی ترکیه را به حکومت استبدادی تشبیه کرد و گفت «دوران کودتا و حکومت نظامی به پایان رسیده است».

ترکیه به شدت دو قطبی شده است. یک سو رئیس جمهوری فعلی پایگاه اصلی آرایش محافظه‌کاران مذهبی و ملی‌‌گرایان است، در طرف دیگر حامیان نامزد منتقد دولت عمدتا سکولارند. اگرچه آنها هم اغلب ناسیونالیست هستند.

تورم حدود ۴۴ درصدی ترکیه میزان نارضایتی را افزایش داده است. منتقدان می‌گویند سیاست آقای اردوغان برای کاهش نرخ بهره اوضاع را بدتر کرده و او باید نرخ بهره را افزایش می‌داد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا