آخرین اخباراسلایدشوافغانستانروند صلحسیاست

دور دوم مذاکرات در زمان تعیین‌شده آن در قطر آغاز می‌شود

کمیته رهبری شورای عالی مصالحه اعلام کرده است که دور دوم مذاکرات صلح افغانستان در زمان تعیین‌شده آن در دوحه پایتخت کشور قطر آغاز می‌شود.
به گزارش خبرگزاری دید، دومین روز نشست کمیته رهبری این شورا امروز یک‌شنبه(۷ جدی) به رهبری عبدالله عبدالله و با اشتراک اعضای هیأت مذاکره‌کننده دولت، در قصر سپیدار برگزار شد.

عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی در این نشست گفته است که دور بعدی مذاکرات در قطر برگزار می‌گردد. او در ادامه افزوده است که قطر میزبانی دور قبلی مذاکرات را به عهده داشت و کشورهای حمایت کننده و تسهیل کننده‌ صلح نیز از میزبانی این دور مذاکرات توسط قطر حمایت خویش را اعلان کرده‌اند.
پیش از این، حکومت پیشنهاد کرده بود که دور بعدی مذاکرات باید در داخل کشور انجام شود. ولی گروه طالبان به این پیشنهاد پاسخ رد دادند.

در این نشست فیصله شده است که هیئت مذاکره‌کننده‌‌، مورد حمایت و اعتماد جمهوری اسلامی افغانستان است و تنها این هیئت از جمهوری اسلامی افغانستان و شهروندان این کشور نمایندگی می‌کند.
همچنان فیصله شده است که یک کیمته‌ تخنیکی ایجاد ‌شود تا قبل از حرکت هیئت به دور دوم مذاکرات، اولویت‌های جمهوری اسلامی افغانستان را ترتیب و تدوین کند و بعد از تأیید کمیته‌ رهبری، به عنوان رهنمود حمایتی برای هیئت مذاکره‌کننده، از آن استفاده شود.

دور نخست مذاکرات صلح افغانستان بین هیئت مذاکره‌کننده دولت و تیم مذاکره‌کننده طالبان به تاریخ ۲۲ سنبله شروع شد و تا ۲۲ قوس ادامه یافت. پس از آن مذاکره برای ۲۰ روز متوقف شد.
هردو طرف توافق کردند که دور دوم مذاکرات به تاریخ ۱۶ جدی سال روان خورشیدی از سر گرفته شود. پس از ایجاد وقفه در مذاکرات صلح، مشاور شورای امنیت ملی کشور گفت که دور بعدی مذاکرات باید در داخل افغانسان انجام شود. رییس ‌جمهور غنی نیز این پیشنهاد حمدالله محب را پذیرفت. اما گروه طالبان به این خواست حکومت پاسخ مثبت ندادند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا