آخرین اخبارافغانستانسیاستگزارش

دوسالگی توافقنامه دوحه؛ جهان در مسایل داخلی افغانستان مداخله نکند

شماری از سیاسیون کشور می‌گویند که کشورهای جهان نباید در مسایل داخلی افغانستان مداخله کنند بلکه بگذارند ملت افغانستان تصمیم بگیرد. این سیاسیون همچنان می‌گویند که استقلال افغانستان نتیجه زحمات و تلاش‌های تیم مذاکره کننده در دوحه است.

توافقنامه دوحه

همایشی تحت عنوان « توافقنامه دوحه سر آغاز استقلال» با حضور مقامات امارت اسلامی روز دوشنبه ( ۹ حوت) در کابل برگزار شد.
عطا الله صادق شاه‌آقاسی رییس اجماع ملی آزادی و استقلال گفت: کشورهای جهان باید بدانند که روزهای تاریک تاریخ افغانستان پایان یافته و آینده درخشان در انتظار مردم افغانستان است و این کشورها باید فراموش نکنند که با ملت افغانستان روبرو هستند.
آقای صادق شاه‌آقاسی همچنان افزود که کسانی که در مذاکرات دوحه شرکت داشتند افراد متعهد و آگاه بر ارزش‌های ملی کشور بودند که در نتیجه تلاش آنها امروز افغانستان به استقلال رسیده است.
وی افزود که پیش از حاکمیت امارت اسلامی در افغانستان جنرالان و سفیر امریکا رییس جمهور بودند و تمام علما سخنگویان ناتو و توجیه گر خیانت‌های کشورهای غربی بودند.
رییس اجماع ملی برای آزادی و استقلال افزود که پیش از امارت اسلامی سیاست کشورهای جهان تفرقه‌اندازی بود که می‌خواستند شیرازه افغانستان از بین برود و اقوام در مقابل همدیگر قرار بگیرند. ولی امروز ملت افغانستان پا به سمت ملت سازی دولت سازی و تمثیل حیثیت افغانستان حرکت می‌کنند.
در بیست سال گذشته نظام جمهوریت که برایند نشست بن بود در افغانستان حاکمیت داشت، بعد از ۲۴ اسد فروپاشید. نظام جمهوریت در سال‌های اخیر با انتقادهای زیادی از سوی مردم افغانستان مواجه بود که شماری از سیاسیون یکی از عوامل سقوط شان را نارضایتی مردم می‌دانند.

توافقنامه دوحه

آقای شاه آقاسی در ادامه گفت: کشورهای جهان باید بگذارند که مردم افغانستان در مورد آینده سیاسی کشور شان تصمیم بگیرند و آنها بداند که در برابر شان یک ملت غیور قرار دارد.
وی با اشاره به مهاجرت شهروندان به کشورهای دیگر گفت: کسانی که از کشور رفته اند باید به خانه شان برگردند تا همه دست به دست همدیگر داده برای آبادی افغانستان کار کنیم. آقای آقاسی در مورد حقوق زنان در امارت اسلامی گفت که تمام حقوقی که برای یک مسلمان لازم است و این آزادی‌ها معقول و منطقی برای تمام مسلمانان است که هیچ زنی از آن محروم نخواهد شد.
با حاکمیت طا-لبان بر افغانستان تمامی نهادهای آموزشی و تحصیلی مسدود شد و زنان از رفتن به ادارات دولتی منع شدند که این اقدام طا-لبان واکنش‌های زیادی در سطح ملی و بین‌المللی به دنبال داشت و کشورهای جهان نیز موضوع به رسمیت شناسی طا-لبان را مشروط به تامین حقوق زنان اعلام کرده‌اند.
عبدالله احسانی عضو شورای رهبری مجمع علما و متنفذین افغانستان گفت که هر قدرت جهانی که در پی سلطه جویی بر افغانستان باشد با شکست سنگین مواجه می‌شود.
وی افزود که کشورهای جهان باید بگذارند که ملت افغانستان بر سرنوشت شان حاکم باشد و خودشان در مورد آینده شان تصمیم بگیرند.
آقای احسانی افزود که بعد از شکست و خروج امریکا و حکومت دست نشانده آن امنیت در سراسر افغانستان تامین شده است که دیگر شاهد کشته شدن صدها افغان نخواهیم بود.
توافقنامه دوحه در فبروری سال ۲۰۲۰ میلادی میان زلمی خلیلزاد و ملا عبدالغنی برادر امضا شد. این سند خروج نیروهای امریکایی را از افغانستان رسمیت بخشید، ولی در مورد انتقال سیاسی در افغانستان مبهم بود.

نویسنده

رسول شهزاد-کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا