آخرین اخبارافغانستانسیاستگزارش

دوستم: حکومت در برابرم توطیه کرد، نمی‌توانم برگردم

جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست‏ جمهوری به تازه‏گی گفته است که در برابر او توطیه‌چینی شده و نمی‏تواند به کشور برگردد.
به گزارش خبرگزاری دید، جنرال دوستم که از طریق تیلفون در یک نشست فرهنگی فدراسیون ترکتباران در بروکسل بلژیک صحبت داشت، تاکید کرده است که از حضور و قوت گرفتن گروه داعش در شمال کشور نگران است.
معاون اول ریاست‏ جمهوری گفته که داعش در حال حاضر در ولسوالی قوش‌تپه ولایت جوزجان مشغول سربازگیری است و برای مردم به یک تهدید جدی مبدل شده است.
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که در ماه‌های اخیر، بارها نزدیکان آقای دوستم از بازگشت او به کابل در آینده نزدیک خبر داده‌اند.
ریاست‏ جمهوری نیز بارها گفته آقای دوستم به سفری برای درمان رفته و در صورت بهبود می‌تواند بدون کدام ممانعت به کشورش بر گردد و مانعی در برابرش نیست.
اما ۴ ماه پیش، رسانه‌ها گزارش کردند که به هواپیمای جنرال عبدالرشید دوستم، اجازه داده نشده تا در میدان هوایی مزارشریف نشست کند.
معاون اول رییس جمهوری همچنین گفته که دور کردن عطا محمدنور از ولایت بلخ زمینه را برای بیشتر شدن حضور گروه داعش در شمال، فراهم می‌کند.
سفر دوستم به ترکیه:
احمد ایشچی، از مخالفان سیاسی آقای دوستم و معاون پیشین حزب جنبش ملی اسلامی، تقریبا یک سال پیش مدعی شد که آقای دوستم و محافظانش او را در جوزجان ربودند و با او بدرفتاری جنسی کردند.
در پی آن، دادستانی کل کشور پرونده‌ای در مورد این قضیه تشکیل داد.
سخنگویان آقای دوستم این اتهام‌ها را رد کرده و گفته‌اند که علیه معاون اول رییس جمهوری توطیه سیاسی صورت گرفته است.
آقای دوستم که رهبری حزب جنبش ملی را نیز بر عهده دارد، از ۲۹ ثور در ترکیه به سر می‌برد. منابع نزدیک به او گفته‌اند که آقای دوستم برای درمان بیماری خود به این کشور سفر کرده، اما برخی منابع دیگر گفته‌اند که او به نوعی «تبعید» شده است.
با این همه، غیابت دراز مدت جنرال دوستم این نگرانی را افزایش داده است که حزب جنبش اسلامی به دسته‏های مختلف تقسیم شود.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا