آخرین اخباراجتماعاسلایدشوافغانستانتحلیلسیاست

دوشنبه خونین برای آزادی بیان

کشته شدن ۹ خبرنگار و ۸ تن دیگر زخمی در ظرف یک روز یک اتفاق فراوان زشت و درعین حال تازه است. این امر تازه زنگی خطری است برای فعالیت رسانه و جان خبرنگاران در افغانستان، جریانی که جامعه را از احوال خوب و بد آن اطلاع می‌دهد.


پایتخت کشور که زنده ماندن در آن از دیر زمانی می‌شود مبدل شده است به یک آرزو، یک بار دیگر پس از دست کم یک هفته، شاهد دو حمله انتحاری در ساحه شش درک کابل بود که در نتیجه آن شوربختانه ۲۹ نفر کشته و ۴۶ نفر دیگر زحمی شدند و ۹ نفر خبرنگار در میان کشته شدگان و هفت نفر نیز در میان زخمی شدگان هستند.
ساعتی پس از حمله خونین در کابل، گروه موسوم به داعش مسئولیت این حملات را اعلام کرد و به دوش گرفت.
این حملات با واکنش ملی مواجه شد.
فدراسیون خبرنگاران و رسانه‌های افغانستان با نشر اعلامیه‌ای از دیوان کیفری بین‌المللی و شورای امنیت سازمان ملل خواستار بررسی جدی حمله‌ انتحاری در کابل به خبرنگاران شدند.
حملات روز گذشته کابل را بدون شک می‏توان بزرگترین ضربه به آزادی بیان ضمن تایید دیگر جوانب خواند و چنانچه نهادهای حامی رسانه‌ها نیز حملات روز گذشته را روز سیاه رسانه‌های افغانستان عنوان کردند.
هر چند که تکرار هر روز کشته شدن در انتحاری و انفجاری برای عموم به شمول رییس جمهور غنی یک امر عادی پنداشته می‌شود اما کشته شدن ۹ خبرنگار و ۸ تن دیگر زخمی در ظرف یک روز یک اتفاق فراوان زشت و درعین حال تازه است. این امر تازه زنگی خطری است برای فعالیت رسانه و جان خبرنگاران در افغانستان، جریانی که جامعه را از احوال خوب و بد آن اطلاع می‌دهد. جامعه جهانی در طول ۵ سال اخیر حداقل بار‏ها تکرار کرده‌اند که از دستارودهای دوره جدید در افغانستان، فعالیت رسانه‌ها و آزادی بیان است.
بربربنیاد اظهارات مطرح شده و صحبت مقامات امنیتی، حمله دوم بالای تجمع خبرنگارانی بوده که در حال پوشش دهی حمله انتحاری اول بودند.
فدراسیون خبرنگاران و رسانه‌های افغانستان خیلی فوری با نشر اعلامیه‌ای از دیوان کیفری بین‌المللی و شورای امنیت سازمان ملل خواستار بررسی جدی حمله‌ انتحاری در کابل به خبرنگاران شدند و دوشنبه را خونین‌ترین روز برای خبرنگاران توصیف کردند. در بخشی از اعلامیه فدراسیون خبرنگاران کشور حکومت متهم به بی‌کفایتی در تامین امنیت شده است.
ارگ ریاست جمهوری هم با انتشار بیانیه‌ای حملات روز گذشته را در کابل و ننگرهار تروریستی و جنایت ضد بشری و در مغایرت با ارزش‌های اسلامی و حقوق بشری خواند.
رییس اجرایی حکومت داکتر عبدالله، با نشر اعلامیه‏ای این رویداد را جنایت ضد بشری و در مغایریت با ارزش اسلامی و اخلاقی خواند.
عطا محمد نور، رییس اجرایی جمیت اسلامی این حملات را محکوم کرد و در پیامی این اقدام گروه داعش را تلاش بی‌حاصل در جهت خاموش کردن صدای رسانه خواند.
جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری ضمن محکوم کردن این حملات، خبرنگاران را به چشم و گوش جامعه تعریف کرد و گفت که نهادهای امنیتی برنامه خود را مورد بازنگری قرار بدهد.
نادر نادری سفیر آزادی بیان حکومت، این حملات را جنایت نابخشودنی گفت و تاکید کرد که مورد پیگرد قرار می‌گیرد.
پارلمان کشور ضمن این‌که حمله بالای خبرنگاران را محکوم کرد و از حکومت خواست که راهکار مشخصی را برای تامین حیات خبرنگاران تدوین کند.
معرفی ۹ خبرنگار کشته شده در حملات روز گذشته کابل
۱- شاه‌مری فیضی، عکاس خبرگزاری فرانسه

1- شاه‌مری فیضی، عکاس خبرگزاری فرانسه

۲- یار محمد توخی، تصویر بردار طلوع

2- یار محمد توخی، تصویر بردار طلوع

۳- غازی رسولی، خبرنگار تلویزیون یک

3- غازی رسولی، خبرنگار تلویزیون یک

۴- نوروز علی خموش، تصویربردار تلویزیون یک

4- نوروز علی خموش، تصویربردار تلویزیون یک

۵- عبادالله حنانزی خبرنگار و گوینده رادیو آزادی

5- عبادالله حنانزی خبرنگار و گوینده رادیو آزادی

۶- محرم درانی، خبرنگار رادیو آزادی

6- محرم درانی، خبرنگار رادیو آزادی

۷- سباوون کاکر، خبرنگار رادیو آزادی

7- سباوون کاکر، خبرنگار رادیو آزادی

۸- علی سلیمی، تصویربردار تلویزیون مشعل

8- علی سلیمی، تصویربردار تلویزیون مشعل

۹- سلیم تلاش، خبرنگار تلویزیون مشعل

9- سلیم تلاش، خبرنگار تلویزیون مشعل

حمله روز گذشته مرگبارترین حمله برای خبرنگاران کشور است. قبل از این حمله انتحاری خونین دیگر در سال ۲۰۱۶ به ملی بس حامل کارمندان گروه رسانه‌ای موبی گروپ در کابل پیش آمده بود، در آن حادثه هفت نفر از کارمندان این نهاد کشته و ۲۵ نفر دیگر زخمی شده بودند. سال ۲۰۱۷ نیز خونین‌ترین سال برای خبرنگاران خوانده شد. کمیته مصئونیت خبرنگاران افغانستان اعلام کرده که در این سال ۲۰ نفر از کارمندان رسانه‌ها کشته و بیش از ۶۰ نفر دیگر زخمی‌شدند.
دفترحامی رسانه‌های آزاد کشور اعلام کرده بود که از سال ۱۳۸۰ تاکنون بیش از ۸۰ خبرنگار درسراسر کشور کشته شده‌اند.
دیوان کیفری بین‌المللی و افغانستان
افغانستان در ۱ می ۲۰۰۳ عضویت دادگاه لاهه را دریافت کرد و این دادگاه صلاحیت رسیدگی به جنایاتی را که پیش از آن در افغانستان رخ داده ندارد.
دادستان دیوان کیفری لاهه در سال ۲۰۰۷ بررسی‌های ابتدایی خود را درباره وضعیت افغانستان آغاز کرد و تاکنون بیش از ۱۱۲ موردی که احتمالاً به ارتکاب جنایات سنگینی که در اساسنامه روم آمده ربط دارند، به این نهاد بین‌المللی رسیده است.

این دیوان صلاحیت رسیدگی به ۴ مورد از جنایت‌های سنگین را دارد: نسل‌کشی، جنایت علیه بشریت، جنایات جنگی و جرم تجاوز ارضی. البته صلاحیت دیوان در مورد جرم تجاوز ارضی در حال حاضر در حالت تعلیق قرار دارد.
در پایان روز گذشته که یک روز خونین دیگر در تاریخ کشور بود، آمار از ۹ کشته به ۱۰ کشته صعود کرد و از ولایت خوست خبر رسید که احمد شاه خبرنگار محلی بی بی سی در این ولایت از سوی افراد مسلح ناشناس کشته شده.
فرامرز دولت آبادی- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا