آخرین اخباراسلایدشوافغانستانپاکستانخبر های مهمسیاستمنطقه

عمران خان:

دولت آینده کابل به هند اجازه عملیات علیه پاکستان را ندهد

نخست‌وزیر پاکستان در مصاحبه‌ای پیرامون جنگ در افغانستان، روند صلح، روابط امریکا با هند و پاکستان، چین و سفرهای اخیر سیاسیون کشور به پاکستان گفت‌وگو کرده است.

به گزارش خبرگزاری دید، عمران خان نخست‌وزیر پاکستان روز گذشته در مصاحبه‌ای با روزنامۀ «دِر اشپگل» آلمان گفته است که ارتش پاکستان نباید پس از حادثه ۱۱ سپتمبر در جنگ افغانستان دخیل می‌شد و اینکه جنرال پرویز مشرف دیکتاتور نظامی وقت آن کشور تسلیم فشارهای ایالات متحده شد.
آقای خان در این مصاحبه گفته است که پاکستان هیچ ارتباطی به حملات ۱۱ سپتمبر نداشت.
وی گفته است: «القاعده در افغانستان بود. بعد از ۱۱ سپتمبر، ما نباید اجازه می‌دادیم ارتش ما دخیل در جنگ شود. من از روز اول با آن مخالفت کردم. ایالات متحده ما را تحت فشار قرار داد و جنرال پرویز مشرف دیکتاتور نظامی تسلیم این فشارها شد».
نخست‌وزیر پاکستان در رابطه به اسامه بن لادن گفت که وی در دهۀ ۸۰ یک قهرمان بود و از مجاهدین علیه شوروی در افغانستان پشتیبانی می‌کرد. وی افزوده است که سی‌آی‌ای و پاکستان هر دو در آن زمان از بن لادن حمایت می‌کردند.
عمران خان در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چرا پاکستان طالبان را به رسمیت شناخت گفته است: «این حق پاکستان بود که طالبان را به رسمیت بشناسد، اما پاکستان هیچ کنترولی بر طالبان ندارد».
وی همچنین گفته است که اسلام‌آباد با استفاده از ۲.۷ میلیون پناه‌جوی افغان در پاکستان، طالبان را متقاعد به مذاکره کرد.
آقای خان در رابطه به سفر شماری از سیاسیون کشور به پاکستان گفته است: «ما هیچ شخص مورد علاقه‌ای در افغانستان نداریم. تنها منفعت ما این است که دولت آینده در کابل به هند اجازه عملیات علیه پاکستان را ندهد».
وی در رابطه به گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی گفته است که وی در انتخابات شرکت کرده و قانون اساسی افغانستان را قبول دارد.
نخست‌وزیر پاکستان همچنان از ایالات متحده خواسته تا «رویکرد یکنواخت» نسبت به پاکستان داشته باشد.
خان تأکید کرده است: «به همین دلیل ما از امریکا، قدرتمند‌ترین کشور جهان، انتظار داریم هر کسی که رییس جمهور می‌شود، رویکرد یکنواخت داشته باشد. ایالات متحده فکر می‌کند هند می‌تواند چین را مهار کند که این یک پیش فرض کاملاً ناقص است».
وی در ادامه هند را تهدیدی علیه همسایگانش، مانند چین، بنگلادیش، سریلانکا و پاکستان دانست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا