آخرین اخبارجهانمنطقه

دولت امارات به نمایندگان طالبان اجازه ورود به این کشور را نداد

شماری از نمایندگان طالبان جهت اشتراک در مراسم فاتحه محمد عبدالله الکعبی، سفیر امارات متحده عربی در افغانستان که روز ۲۱ جدی سال جاری در یک حمله انفجاری در قندهار زخمی شده بود و روز چهارشنبه در پی زخم‌های عمیق ناشی از این رویداد، فوت کرد، به این کشور سفر کنند که دولت امارات از صدور ویزا برای این افراد ممانعت کرد.
این در حالی است که گروه طالبان دست داشتن در این حادثه را به شدت رد کرده بود.
به دنبال مرگ سفیر امارات متحده، منابع طالبان در دفتر قطر به رسانه‌ها گفتند که ملا شیرمحمد عباس استانکزی و مولوی مدنی، دو تن از مسوولان دفتر طالبان در قطر از جانب این گروه وظیفه داشتند تا به امارات متحده بروند. این افراد ماموریت داشتند تا ضمن شرکت در مراسم دعا و فاتحه، نقش طالبان در انفجار قندهار را نیز رد کنند.
روزنامه ۸ صبح به نقل یک منبع موثق خود گزارش داد که پس از آن، ملا عباس آخوند، رییس دفتر طالبان در اسلام آباد نیز قصد سفر به امارات با پاسپورت پاکستانی داشت؛ اما امارات متحده به این نماینده طالبان نیز اجازه ورود به خاک این کشور را نداده است.
دفتر سیاسی طالبان در اسلام آباد در حدود دو ماه پیش به صورت مخفی ایجاد شده است.
به تازگی روزنامه پاکستانی«تربیون» گفته است که جنرال عبدالرازق، فرمانده پولیس قندهار در حادثه اخیر در این شهر دست داشته است؛ اما منابع خارجی گفته‌اند که سازمان استخباراتی پاکستان (ISI) به شدت در پی زدودن آثار رابطه این حادثه با طالبان است و به همین دلیل شماری از رسانه‌های خارجی و داخلی پاکستان را به سود طالبان بسیج کرده تا مسوولیت را به دوش دولت افغانستان بیندازند.
همچنان گزارش‌های وجود دارد که اختلاف‌ها میان دفتر طالبان در قطر با شورای کویته به اوج خود رسیده است.
بر اساس این گزارش‌ها، با وجود که استخبارات پاکستان در تلاش مبرادانستن طالبان از حادثه تروریستی دفتر والی قندهار است؛ اما شواهد زیادی نشان‌گر دست‌داشتن طالبان در این حادثه می‌باشد.
بر بنیاد این شواهد که از سوی نهادهای امنیتی کشور در دسترس رسانه‌های داخلی و بین‌المللی گذاشته شده است، یک مدرسه دینی به نام«مدرسه مولوی احمد قندهاری» در منطقه«رحمان کهول» در نزدیکی چمن پاکستان که وظیفه تربیه تروریست‌های انتحاری را بر عهده دارد، مسوول حمله‌های ۲۱ جدی در کابل، قندهار و هلمند است.
این اسناد نشان می‌دهد که مسوولان طالبان پس از وقوع این حمله، به ویژه انفجار در دفتر والی قندهار، از طریق بیسیم به همدیگر این موفقیت را تبریک می‌گویند. این اسناد همچنان نشان می‌دهد که سران طالبان به سخنگوی خود از شورای کویته دستور می‌دهند که از پذیرفتن مسوولیت حادثه دفتر والی قندهار خودداری کند.
اجازه ندادن به طالبان برای ورود به خاک امارات متحده عربی نشان‌گر آن است که این کشور دریافته که در پس حمله انتحاری دفتر والی قندهار، طالبان حضور داشته است.
در اثر این انفجار پنج دپیلمات امارات، دو عضو شورای ملی و شماری دیگر از مقام‌های این ولایت کشته شدند. انفجارها زمانی اتفاق افتاد که سفیر امارات همراه با والی قندهار و دیگر مقامات بلندرتبه این ولایت، مشغول صرف غذا بودند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا