آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

دومین نشست «بررسی پلان عمل افغانستان-پاکستان برای صلح و همبسته‌گی» در کابل برگزار شد

جانب افغانستان افزون بر مسایل دیگر، دیدگاه‌ها و نظریاتش را پیرامون موضوعات مختلف به شمول اتصال منطقه‌‌ای، توسعهٔ تجارت و ترانسپورت، تمدید خط آهن حیرتان-کابل-‌پشاور و حیرتان-‌هرات-‌قندهار-کویته، با هیئت پاکستان در میان گذاشت.

دومین نشست «بررسی پلان عمل افغانستان-پاکستان برای صلح و همبسته‌گی (APAPPS) » روز گذشته (دوشنبه، ۱۰ سنبله) تحت ریاست مشترک میرویس ناب معین وزارت خارجه کشور و سهیل محمود معین وزارت خارجه پاکستان، در کابل، مقر وزارت خارجه کشور برگزار گردید.

به گزارش خبرگزاری دید، هیئت چهل‌نفری پاکستان و جانب افغانستان، در پنج گروه کاری (سیاسی، دفاعی، امنیتی، اقتصادی و مهاجران)، تعهدات و تصامیمی را که در جریان مجلس سال قبل اتخاذ گردیده بود، مورد ارزیابی قرار دادند.

وزارت امور خارجه در خبرنامه‌ای گفته است که در بخش سیاسی، تفاهم صورت گرفت که دولت پاکستان از یک افغانستان دموکراتیک، صلح‌آمیز، مستقل، یک‌پارچه، و باثبات حمایت نموده، خواستار آغاز پروسهٔ صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها می‌باشد.
همچنان توافق شد که هردو جانب پیرامون تقویت و گسترش روابط سیاسی، اقتصادی و امنیتی با به‌کارگیری میکانیزم‌های دوجانبه، سه‌جانبه و چند‌جانبه و افزایش همکاری‌ها در سطوح مختلف کار و تلاش مشترک می‌نمایند.
در بخش دفاعی و امنیتی تفاهم شد تا مقامات دو کشور اطلاعات مورد نیاز امنیتی را در تمام سطوح با همدیگر درمیان گذارند. برای جلوگیری از راکت‌پراکنی از آن سوی مرز دیورند نیز فیصله گردید تا با استفاده از میکانیزم‌های موجود میان نهاد‌های امنیتی دو کشور، تماس‌های ضروری تأمین گردیده، از وقوع حوادث مشابه در آینده جلوگیری شود. همچنان در این بخش، روی برگزاری جلسات دوامدار زیر بیرق هردو کشور، به‌ منظور جلوگیری از حوادث مشابه در مسیر مرز دیورند، تأکید گردید.
در بخش اقتصادی، جانب افغانستان با استقبال از تصمیم اخیر حکومت پاکستان مبنی بر ارتقای گذرگاه غلام‌خان به دهلیز ترانزیتی و سرمایه‌گذاری مشترک میان دو کشور، موضوع اتصال افغانستان و پاکستان با کشورهای آسیای‌مرکزی از طریق خط‌آهن و همچنان تعدیل توافقنامهٔ تجارت و ترانزیت میان دو کشور را مطرح کرد. پس از مباحث طولانی، توافق صورت گرفت تا هردو کشور جهت ایجاد نقشهٔ راه برای تقویت همکاری‌های تجارتی و ترانزیتی در تمام سطوح و رسیده‌گی به مشکلات مربوط مشترکاً کار کنند و در آینده نزدیک جلسات تخنیکی در این راستا دایر گردد.
در بخش مهاجران، جانب افغانستان، پیرامون برنامه‌های درازمدت دولت برای بازگشت تدریجی و داو‌طلبانهٔ شهروندان افغانستان به کشورشان، به جانب پاکستانی معلومات ارائه کرد. هیأت پاکستان نیز از تعهد کشور و حکومت‌شان در فراهم‌نمودن تسهیلات لازم برای مهاجران افغان در پاکستان به جانب افغانستان اطمینان داد.
در مباحث امروزی، جانب افغانستان افزون بر مسایل دیگر، دیدگاه‌ها و نظریاتش را پیرامون موضوعات مختلف به شمول اتصال منطقه‌یی، توسعهٔ تجارت و ترانسپورت، تمدید خط آهن حیرتان-کابل-‌پشاور و حیرتان-‌هرات-‌کندهار-کویته، با هیئت پاکستان در میان گذاشته و رسیدن افغانستان به صلح و ثبات را به نفع کشورهای همسایه و منطقه دانستند.
هیأت دولت پاکستان با تأکید بر موجودیت ارادهٔ قوی و آماده‌گی آن کشور برای گسترش هرچه بیشتر روابط سیاسی، اقتصادی و امنیتی میان کابل و اسلام آباد، به جانب افغانستان اطمینان داده است.
این نشست در حالی برگزار می‌شود که به دنبال تنش‌های مرزی با پاکستان، در ۲۶ اسد سال روان خورشیدی، نیروهای امنیتی و دفاعی کشور در امتداد خط فرضی دیورند مانور نظامی انجام دادند. این مانور نظامی پس از راکت‌پراکنی ارتش پاکستان بر مناطقی در ولسوالی‌ها سرکانو و مروره ولایت کنر که در نتیجه آن چهار غیرنظامی کشته شدند، انجام شد.


سند پلان عمل افغانستان و پاکستان، چارچوب همکاری میان دو کشور است که به منظور تقویت روابط میان دوکشور هر سال برگزار می‌گردد. نشست افتتاحی پلان عمل افغانستان و پاکستان، در ۲۲ جولای سال ۲۰۱۸ در کابل برگزار شد ولی نخستین نشست «بررسی پلان عمل افغانستان-پاکستان برای صلح و همبسته‌گی» در بیستم جوزای سال ۱۳۹۸ در اسلام‌آباد برگزار گردید که هیئت دولت افغانستان را ادریس زمان معین پیشین وزارت خارجه کشور و جانب پاکستان را سهیل محمود معین وزارت خارجه پاکستان، رهبری می‌کردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا