آخرین اخبارافغانستانروند صلحسیاست

دومین نشست شورای عالی مصالحه ملی: مذاکرات ادامه یابد

دومین نشست کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی به رهبری عبدالله عبدالله رییس این شورا و با حضور اعضای کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی امروز شنبه(۶ جدی) در قصر سپیدار برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری دید، عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی صلح را اولویت همه بحث‌ها خوانده و بیان داشت: «هیچ اولویتی بالاتر از صلح قابل قبول و با عزت وجود ندارد، اکنون مهم است که تیم با رهنمود واضح به دور دوم مذاکرات برود؛ محل مذکره نباید سبب شود که مذاکره به تأخیر بیفتد».
در این نشست، عبدرب الرسول سیاف عضو رهبری شورای عالی مصالحه ملی با ستایش از آن چه که یک پارچگی هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی افغانستان می‌داند، گفت: اکنون که هیأت کارش را رسماً آغاز کرده است تلاش‌های فردی در مذاکرات باید خاتمه یابند.
حامد کرزی رییس‌جمهور پیشین کشور نیز تاکید کرد که هیئت‌های مذاکره‌کننده صلح باید هر چه زودتر کارهای شان را به پیش ببرند.
همچنان امرالله صالح معاون نخست رییس‌جمهور در این نشست تأکید کرد که ابعاد خارجی جنگ در افغانستان، بزرگتر از ابعاد داخلی آن است.
او که پیش از این هم طالبان را به دست داشتن در ترورهای هدفمندانه متهم ساخته است، می‌گوید طالبان باید بدانند که با کشتن خبرنگاران و فعالان جامعه مدنی، جنگ پایان نخواهد یافت.
از سویی هم مارشال دوستم، با فرستادن پیامی به این نشست، از اوضاع امنیتی در کابل انتقاد کرده و تدابیر گرفته شده را برای تامین امنیت نابسنده خواند.
محمدمعصوم استانکزی رییس هیئت مذاکره‌کنند دولت در مذاکرات صلح افغانستان، مسیر روند صلح را پرخم‌وپیچ خوانده و گفت که مذاکرات بعدی باید در مشورت با دولت و شورای عالی مصالحه ملی شکل بگیرد.
وی تأکید کرد که هیئت مذاکره‌کننده دولت از خواست دسته‌جمعی حمایت کرده و آتش‌بس را یک ضرورت اساسی می‌خواند.
همچنان محمد یونس قانونی معاون پیشین رییس‌جمهور و از اعضای شورای عالی مصالحه تاکید کرد که تصمیم‌گیری باید به گونه‌ای صورت گیرد که همه اعضای هیئت خود را در روند شریک ببینند.
وی با انتقاد از تکمیل نبودن کمیته رهبری شورا نیز گفت که جای تعدادی از شخصیت‌ها به ویژه جوانان و زنان در کمیته رهبری خالی است و خواستار پر شدن هرچه زودتر این خلاء شد.
محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان و از اعضای دیگر شورای عالی مصالحه ملی با تأکید به یکپارچگی تیم مذاکره‌کننده گفت که هنوز هم اختلاف‌ها میان تیم مذاکره‌کننده وجود دارد و اکثریت شان زیر فشار رهبران خود استند.
آقای محقق تأکید کرد که تیم مذاکره‌کننده باید پیش از هرچیزی ارزش‌های اسلامی و انسانی و منافع مردم افغانستان را در نظر داشته باشد.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا