آخرین اخباراسلایدشوجهانسیاست

دونالد ترامپ: به خاطر وضعیت بحرانی افغانستان امریکا با تحقیری بزرگ مواجه شده است

خبرگزاری دید: دونالد ترامپ رییس ‌جمهور سابق امریکا گفت که وضعیت افغانستان به عنوان یکی از بزرگترین شرمساری‌ها و تحقیرهای سیاست خارجی در تاریخ ایالات متحده شناخته خواهد شد.

رییس ‌جمهور سابق امریکا در تجمعی در میان هوادارانش در «کالمن» آلاباما گفت که تحولات اخیر در افغانستان شکست بزرگ سیاست خارجی دولت فعلی امریکا و یک شکست بزرگ نظامی است که نشان‌دهنده بی‌کفایتی واشنگتن است.
ترامپ در راهپیمایی روز شنبه با نام «امریکا را نجات دهید» گفت که جهان اکنون در حال تماشای امریکاست و با خود فکر می‌کند چه بلایی به این سرعت به سر ایالات متحده آمد؟
رییس ‌جمهور سابق امریکا گفت که وضعیت افغانستان یکی از بزرگترین شرمساری‌ها و بزرگترین تحقیرهای سیاست خارجی در تاریخ ایالات متحده خواهد بود.
ترامپ سپس جو بایدن رییس ‌جمهور امریکا را به تسلیم پایگاه‌های نظامی امریکا در افغانستان متهم و تاکید کرد که نیروهای امریکایی ۸۳ میلیارد دالر تجهیزات نظامی را پشت سر خود باقی می‌گذارند.
وی گفت این به عنوان یکی از بزرگترین شکست‌های نظامی تمام دوران شناخته خواهد شد و خروج نیروها را تسلیم شدن کامل و بی‌کفایتی فاحش رییس ‌جمهور خواند. ترامپ مدعی شد که تحت ریاست‌ جمهوری او، این اتفاق هرگز رخ نمی‌داد.
او در ادامه به طعنه گفت که وقتی افغانستان در حال رفتن به سمت جهنم بود، رییس ‌جمهور امریکا در تعطیلات به سر می‌برد.
ترامپ سپس گفت که واشنگتن باید قبل از انجام هرگونه اقدام شدید تجربه نیروهای روسیه در افغانستان را تحلیل می‌کرد. وی طرح بایدن درباره خروج نیروها از افغانستان را تصمیم وحشتناک توصیف کرد و افزود ایالات متحده باید آماده باشد تا نیروهای خود را به افغانستان بازگرداند تا به هزاران شهروند امریکایی که در آنجا باقی مانده‌اند، کمک کند.
ترامپ در ادامه با توجه به نزدیک شدن سالگرد حملات ۱۱ سپتمبر گفت رویکرد نادرست بایدن در قبال افغانستان منجر به این خواهد شد که پرچم طالبان بر فراز سفارت امریکا در افغانستان در ۱۱ سپتامبر در بیستمین سالگرد حملات به اهتزاز درآید.
به ادعای رییس ‌جمهور سابق امریکا، راه صحیح خروج از افغانستان این بود که امریکا نظامیانش را تنها پس از خروج شهروندان امریکایی و تجهیزات با ارزش خود از کشور جنگ‌زده افغانستان بیرون بکشد نه این که با تخلیه پایگاه‌های خود، آن‌ها را در اختیار طالبان قرار دهد.
ترامپ در ادامه مدعی شد که تحت مدیریت او ایالات متحده ارتش را بازسازی کرده بود، اما همه چیز به باد رفت و در اختیار دشمن قرار گرفت.
رییس‌ جمهور سابق امریکا که در دوران او توافق واشنگتن با طالبان انجام شد، در پایان بار دیگر تاکید کرد آنچه رخ داد نه خروج، بلکه تسلیم محض بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا