آخرین اخبارتحلیلجهانسیاست

ترامپ، حامی قدرتمند جنایت‌کاران جنگی است

آقای ترامپ «متیو گلستین» را که متهم به قتل یک مرد افغان بود، برائت داد؛ «ادوارد گالاهر»‌ که در ارتباط به عکس گرفتن با جسد یک جنگجو در عراق محکوم شده بود و «کلینت لورنس» که به جرم قتل دو فرد ملکی در افغانستان محکوم شده بود، آن هم پس از آنکه ۹ تن از اعضای واحد او علیه‌اش شهادت داد، عفو شدند.

مداخله ترامپ در تصمیم‌گیری جنایات جنگی، جایگاه اخلاقی نیروهای مسلح (امریکا) را تضعیف می‌کند.
رییس جمهور دونالد ترامپ روز جمعه سه نظامی (این کشور) را از جنایات جنگی(در افغانستان و عراق) تبرئه کرد، حتی پس از آنکه گفته می‌شود مارک اسپر وزیر دفاع و رایان مک کارتی مسئول امور ارتش آن کشور علیه انجام چنین کاری به وی توصیه کرد.
آقای ترامپ «متیو گلستین» را که متهم به قتل یک مرد افغان بود، برائت داد؛ «ادوارد گالاهر»‌ که در ارتباط به عکس گرفتن با جسد یک جنگجو در عراق محکوم شده بود و «کلینت لورنس» که به جرم قتل دو فرد ملکی در افغانستان محکوم شده بود، آن هم پس از آنکه ۹ تن از اعضای واحد او علیه‌اش شهادت داد، عفو شدند.
آقای ترامپ ممکن معتقد باشد که مداخله نمودن در کار ارتش، احترام گذاشتن به آن‌هایی است که با یونیفورم خدمت کرده‌اند که نشان دهد وی «طرف‌دار ارتش است». اما اگر این دیدگاه وی باشد، اشتباه می‌کند. در واقعیت، مداخله آقای ترامپ ارزش‌های نهادینه ارتش را تضعیف و اعضای آن را به خطر می‌اندازد و به خدمات باافتخار اکثریت قریب به اتفاق سربازان کهنه کار بی‌احترامی می‌کند.
ارتش تلاش می‌کند تا اطمینان حاصل کند که اعضای آن به قوانین جنگ پایبند هستند و به حقوق بشر احترام می‌گذارند. به عنوان مثال، اعضای ارتش آموزش دیده‌اند که با درک قوانین مشارکت و پیروی از اقدامات مناسب برای افزایش نیرو، از تلفات غیرنظامیان جلوگیری کنند. آن‌ها همچنان روش‌های مناسب برخورد با بازداشت شدگان را یاد می‌گیرند و بازجویان آموزش می‌بینند که فقط از روش‌های قانونی تأیید شده، استفاده کنند.
طی دو بار سفرم به افغانستان، کار اطلاعاتی من منجر به دستگیری رهبران شورشی شد. من در مورد مسئولیت دستگیری آن‌ها و به عنوان دریافت کننده اطلاعات حاصل از بازجویی‌ آن‌ها، از لحاظ اخلاقی اطمینان حاصل کردم که همکارانم در بازجویی بازداشت شدگان به طور انسانی با آن‌ها برخورد می‌کنند – دقیقاً همان‌طور که آموزش دیده بودند.
درس‌هایی که اعضای سرویس نظامی در مورد قوانین جنگ می‌آموزند، چیز تازه‌ای نیست. در عوض، آن‌ها همواره در محور هستند – از جلسات آموزش و تمرین گرفته تا مباحث اخلاقی نظامی تا استقرار واقعی در جنگ. با این همه، ارزش‌های رسمی ارتش تقاضا می‌کند که سربازان «آنچه را که از لحاظ حقوقی و اخلاقی» درست است انجام دهند و با دیگران با عزت و احترام رفتار کنند و هیچ استثنایی برای غیرنظامیان و حتی دشمنان قایل نشوند.
ارتش اعضای خود را ملزم می‌سازد که به دلایل خوب مطابق قوانین جنگ عمل کنند. بی توجهی به قوانین جنگ – که آقای ترامپ با مداخله در این موارد همین کار را انجام داد – مأموریت و امنیت اعضای سرویس نظامی را به خطر می‌اندازد؛‌ به عنوان مثال، تلفات بیش از حد غیرنظامیان می‌تواند خشونت بیشتر را تحریک کند، جمعیت محلی را علیه نیروهای امریکایی بشوراند و متحدین را از همکاری با ایالات متحده منصرف کند. آقای ترامپ باید درک کند که قوانین جنگ در واقع به نفع قوای مسلح ما می‌باشد.
در برابر این پس‌زمینه، مداخله آقای ترامپ به نمایندگی از محکومین یا متهمین که در عمل نمودن به ضروریات حقوقی نظامی و انتظارات اخلاقی کوتاهی کردند، آموزش‌‌هایی را که ارتش با تلاش بسیار روی آن سرمایه‌گذاری کرده است، تضعیف می‌سازد. این امر ارزش‌هایی را که ارتش زمان زیادی برای پرورش آن صرف کرده، از بین می‌برد. او می‌تواند با تقدیم تبلیغات به دشمن و مواد سربازگیری و کاهش حمایت جمعیت‌های محلی، جان اعضای ارتش ایالات متحده را که به مناطق جنگی اعزام شده‌اند، به خطر اندازد.
برای اطمینان، جنگ پیچیده است و بر این اساس، نظامیان با فشارهای اخلاقی دشوار روبرو می‌شوند. اما آماد‌گی آن‌ها کمک می‌کند که در این شرایط سخت، تصمیم‌های صحیح بگیرند و دستگاه قضایی نظامی شرایط واقعی هر پرونده و نیت بازیگر را در نظر گیرد.
به نظر می‌رسد آقای ترامپ در جای ناخوشایند رییس جمهور ریچارد نیکسون قدم بر می‌دارد. در پی محکومیت قتل جنرال «ویلیام کالی» در رابطه با قتل عام جنگ ویتنام، رییس جمهور ریچارد نیکسون به نمایندگی از آقای کالی مداخله کرد. در واکنش به آن که در مورد امروز نیز صدق می‌کند، کاپیتان «آوبری دنیل» بازپرس نظامی پرونده به رییس جمهور نوشت:« به نظر من، مداخله شما به دستگاه قضای نظامی آسیب رسانده است. … من انتظار داشتم که رییس جمهور ایالات متحده، مردی که به اعتقاد من می‌بایست و باید رهبری اخلاقی را برای این ملت فراهم کند، از قوانین این سرزمین در مورد یک مسئله اخلاقی که کاملاً روشن است و این که در مورد آن هیچ سازش نیست، پشتیبانی خواهد کرد.»

آقای ترامپ، به ضرر نیروهای ایالات متحده، چشم‌پوشی و عفو عمل نابجا و منحرف آن‌هایی را که محکوم اند یا متهم به نقض قوانین جنگ هستند، تثبیت کرد. او باید اجازه دهد دستگاه قضای نظامی وظیفه خود را انجام دهد. اما با توجه به این که آقای ترامپ خود از یک جنایت جنگی حمایت کرده است – جای تعجب نیست به نفت در سوریه نیز چشم دوخته باشد.

نویسنده

بنجامین هاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا