آخرین اخباراسلایدشوجهانخبر های مهمسیاست

دونالد ترامپ طرح «معامله قرن» را رونمایی کرد/ فلسطینیان تظاهرات کردند

روئسای جمهور امریکا و اسراییل طرح «معامله قرن» را برای آنچه صلح میان فلسطین و اسراییل خوانده می‌شود رونمایی کردند که در آن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسراییل باقی خواهد ماند، ولی همزمان با این، مردم فلسطین در کرانه باختری علیه آن تظاهرات کرده و پرچم امریکا را آتش زدند.

روئسای جمهور امریکا و اسراییل طرح «معامله قرن» را برای آنچه صلح میان فلسطین و اسراییل خوانده می‌شود رونمایی کردند که در آن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسراییل باقی خواهد ماند، ولی همزمان با این، مردم فلسطین در کرانه باختری علیه آن تظاهرات کرده و پرچم امریکا را آتش زدند.
به نقل از یورونیوز، ترامپ گفت که فلسطینی‌ها در یک چرخه‌ از خشونت افتاده اند و من تلاش کرده‌ام راهی برای حل مناقشه فلسطین و اسرائیل پیدا کنم.
ترامپ همچنین گفت که این طرح کاملاً متفاوت از گذشته است. این کامل‌ترین طرحی است که تاکنون ارائه شده است. راههای خیلی مناسبی ارائه کرده‌ایم در این طرح که همه طرف‌ها امنیت بیشتری داشته باشند و راه حل من برد- برد است و راه حل دو کشوری است.
رییس جمهور امریکا افزود که امروز اسراییل قدم بزرگی برای صلح بر می دارد. این طرح پایه‌ای خواهد بود برای مذاکرات مستقیم بین مقامات اسرائیل و فلسطین.
او گفت که این نخستین باری است که اسراییل وارد طرحی می‌شود که برای صلح است و این اتفاقی بسیار نادر است.
ما یک کمیته مشترک با اسرائیل تشکیل خواهیم داد که این طرح را با جزئیات بیشتری به شما ارائه دهیم و نقشه‌ای با جزئیات به شما خواهیم داد که مرزهای دو کشور در کجا خواهد بود و کشور فلسطین کجا خواهد بود.
ترامپ گفت که راه حل ما به سمت دو کشوری خواهد بود که هیچ ریسکی برای کشور اسراییل ایجاد نکند. ما اجازه نمی‌دهیم که حملات به اسراییل ادامه یابد و نمی‌خواهیم که این طرح امنیت اسراییل را زیر سوال ببرد.
ترامپ گفت که همانطور که همه می‌دانند من کارهای بزرگی برای اسراییل انجام دادم، سفارت امریکا را به بیت‌المقدس منتقل کردم و بلندی‌های جولان را برای اسراییل به رسمیت شناختم و از توافق هسته‌ای با ایران خارج شدم.
ترامپ گفت که من باید کار بزرگی هم برای فلسطینی‌ها هم انجام دهم و قدم بزرگی برای آن‌هاست که کشور خودشان را داشته باشند و این می‌تواند آخرین شانس آن‌ها باشد.
ترامپ همچنین افزود که نقشه‌ای که طرح او دارد در شرق بیت‌المقدس جایی را برای فلسطینی‌ها ایجاد می‌کند و ما در آنجا هم سفارت باز خواهیم کرد. اسراییل با پادشاه اردن از نزدیک کار خواهد کرد. مسئله مسجدالاقصی باید همانطور بماند و مسلمانان مانند گذشته آنجا نماز بگذارند.
بر بنیاد این طرح، برای فلسطینی‌ها در صورت پذیرفتن این آن بسته ۵۰ میلیارد دالری کمک داده خواهد.
او از فلسطینی‌ها خواست که به این طرح جواب مثبت دهند. ترامپ گفت: من با ۵۴ رهبر کشور عرب و اسلامی صحبت کردم و آنها هم هدف‌های مشترک دارند تا فرصت‌های مشترک ایجاد کنند. ترامپ گفت که مردم جوان در آن منطقه دارند در ناامیدی بزرگ می‌شوند و ما باید کاری بکنیم.
ترامپ با تشکر از اردن، بحرین و امارات متحده عربی گفت که آن‌ها اقدامات زیادی برای این طرح انجام دادند و سفرای شان را امروز به این جلسه فرستادند.
ترامپ گفت که این بزرگترین توافقی است که من به آن رسیدم. من می‌دانستم که این توافق خیلی سخت است اما من گفتم که می‌شود به آن رسید.
در همین حالف نخست‌وزیر اسراییل از این طرح استقبال و همچنان از اشتراک سفرای کشورهای اردن، بحرین و امارات متحده عربی تشکر کرد.
با این همه، مردم در فلسطین به این طرح اعتراض داشته و گفته می‌شود که اعتراضاتی در روزهای آینده نیز خواهند داشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا