آخرین اخبارجهانسیاست

دونالد ترامپ غنی را «فاسد» خواند

دونالد ترامپ رییس جمهور پیشین امریکا در واکنش به فرار اشرف غنی، ضمن فاسد خواندن او گفته که غنی به خاطر پول وشراب در این کار حاضر بود. او همچنان گفته که به نظرش فرار غنی با پول نقد از افغانستان صحت دارد.


رییس جمهور پیشین امریکا روز سه‌شنبه به وقت امریکا در گفت‌وگو با فاکس نیوز، گفته است که گروه طالبان از سه روز پیش کنترول کابل، پایتخت افغانستان را به دست گرفته است.
دونالد ترامپ گفته که «رفتن به خاورمیانه تصمیم وحشتناکی بود. می‌دانم که خانواده بوش خوشحال نخواهند شد اما معتقدم این تصمیم [حمله به افغانستان] بدترین تصمیم در تاریخ کشور ما بود».
رییس جمهوری پیشین امریکا همچنین افزوده که «ما خاورمیانه را ویران کردیم، آیا فکر می‌کنید اکنون بهتر از ۲۰ یا ۲۱ سال پیش شده است؟ خیلی بدتر شده است. تصمیم وحشتناکی بود که برای ما تریلیون‌ها دالر خرج داشت. مایلم به هر دو طرف ماجرا نگاه کنم. میلیون‌ها و میلیون‌ها زندگی! هیچ فرقی هم با وضعی که داشت نکرده است و بدتر هم هست زیرا باید بازسازی‌اش کنید».
او در بخش دیگری از سخنانش از اعضای طالبان به عنوان «جنگجویان خوب» ستایش کرد و با انتقاد از مدیریت خروج نیروهای امریکایی از افغانستان گفت: «معتقدم این بزرگترین شرمساری در تاریخ ماست».
او با اشاره به تصاویر هواپیمای نظامی امریکا در میدان هوایی کابل و دویدن جمعیت به دنبال آن گفت که ایالات متحده «تحقیرآمیزترین دوره» را سپری می‌کند.
او با بیان این‌که جو بایدن بیش از هر رییس جمهور دیگر در تاریخ امریکا، این کشور را تحقیر کرده است، گفت: «‌من فکر نمی‌کنم در تمام سال‌ها، کشور ما تا این اندازه تحقیر شده باشد. نمی‌دانم اسم آن را شکست نظامی بگذاریم یا شکست روانی؛ اما تاکنون چیزی شبیه به آن‌چه این‌جا اتفاق افتاده است، اتفاق نیفتاده بود. شما می‌توانید به زمان جیمی کارتر رییس ‌جمهور سابق امریکا و گروگان‌گیری‌ها (تسخیر لانه جاسوسی امریکا در ایران) برگردید که همه ما آن را مایه شرمساری بزرگ می‌دانستیم و ما را رونالد ریگان از آن ماجرا بیرون آورد. اما این موضوع (افغانستان) چند مرتبه (از ماجرای لانه جاسوسی) بدتر است».
رییس جمهور پیشین امریکا اما تصریح کرده است که طالبان در حال حاضر میدان هوایی کابل را احاطه کرده‌اند و حتا گزارش‌هایی از ضرب‌وشتم شهروندان افغانستان نیز به نشر رسیده است. ترمپ تأکید کرده که این وضعیت را در تاریخ کسی ندیده و این تحقیر آمیزترین دورانی بوده که او تا به حال شاهد آن بوده است.
ترامپ در این مصاحبه با اشاره به اشرف غنی، گفته است که غنی در زمان ریاست جمهوری‌اش بارها لابی‌هایی با سناتورهای امریکایی انجام داده است. او هرگز از اشرف غنی خوشش نیامده است.
ترامپ گفته است: «من هیچ وقت او را دوست نداشتم؛ اما به نظر من، خبر فرارش از افغانستان با پول نقد که برخی گزارش‌ها گفته بودند، خبر درست است. البته اشرف غنی یکی از مشکلات ما در افغانستان بود».
رییس جمهور پیشین امریکا هم‌چنان تصریح کرده که هیچ‌گاهی به اشرف غنی اعتماد نداشته است. او اشرف غنی را یک آدم فاسد خوانده و گفته که غنی به خاطر «پول و شراب» در این کار حضور داشته است.
گفتنی است که پیش‌تر خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که اشرف غنی با چهار موتر و یک هلیکوپتر پر از پول از افغانستان فرار کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا