آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاستگزارش

کارشناسان:

دو دستگی میان طا-لبان زمینه حضور هند را فراهم کرده است/ پاکستان در صورت حضور هند آرام نمی‌نشیند

شماری از کارشناسان سیاسی به این باور هستند که دو دستگی میان طا-لبان و مشکلات در باره خط دیورند میان پاکستان و طا-لبان زمینه حضور هند را در افغانستان فراهم کرده است.

دو دستگی میان طا-لبان زمینه حضور هند را فراهم کرده است/ پاکستان در صورت حضور هند آرام نمی‌نشیند

رسانه‌های هندی گزارش داده‌اند که مقامات هندی در حال بررسی بازگشایی سفارت خود در کابل هستند.
این خبر را هندوستان تایمز منتشر کرده و گفته که دولت نارندرا مودی در اقدامی بزرگ در حال بررسی گزینه‌ها برای بازگشایی سفارت کشورش در افغانستان تحت کنترول طا-لبان است.
با گذشت بیش از ده ماه از حاکمیت طا-لبان تاکنون هیچ کشوری در جوامع بین‌الملل حاکمیت‌ آن‌ها را در افغانستان به رسمیت نشناخته و شرایط خاصی را برای به رسمیت شناختن وضع کرده‌اند‌.
با این همه، شماری از کارشناسان سیاسی به این باور هستند که هند در پی ایجاد روابط ابتدایی و غیر رسمی با طا-لبان است اما در مورد به رسیمت شناختن عجله نخواهد کرد.
سید جواد حسینی تحلیل‌گر مسایل سیاسی در صحبت به خبرگزاری دید می‌گوید که در حال حاضر هند علاقمند برقراری یک روابط ابتدایی و غیر رسمی با امارت اسلامی است اما در مورد به رسمیت شناختن عجله نخواهد کرد و منتظر دیگر کشورها خواهد ماند.
آقای حسینی همچنان می‌گوید که ظاهراً هند به این نتیجه رسیده است که امارت اسلامی در افغانستان حداقل برای مدت زمان قابل توجه حکومت خواهد کرد، دیگر این که هندوستان می‌خواهد با حضور دیپلماتیک خود در افعانستان هم به رابطه تاریخی خود با افغانستان ادامه دهد و هم از درون افغانستان آسیب‌های احتمالی را که ممکن است متوجه هندوستان شود مدیریت نماید مانند تهدید گروه‌های افراطی، تبلیعات سوء و برنامه‌های تحریک آمیز پاکستان در افغانستان.
وی افزود که زمینه‌های برقراری روابط طا-لبان و امارت اسلامی با هندوستان می‌تواند وجود داشته باشد، زیرا طا-لبان یک گروه واحد و با دیدگاه واحد در روابط دیپلماتیک افغانستان با جهان نیستند و در دراز مدت تنها طا-لبان گروه تصمیم گیرنده در مسائل کلان داخلی و خارجی نخواهند بود و هندوستان نسبت به روابط خود با افغانستان با نگاه حال و آینده عمل خواهد کرد.
از سویی هم، وحیده بیات آگاه مسایل سیاسی در صحبت با خبرگزاری دید می‌گوید که نزدیکی طا-لبان و هند می‌تواند هزینه سنگینی برای اسلام‌آباد داشته باشد، زیرا پاکستان مخالف نزدیکی هند با طا-لبان در افغانستان است.
از سویی هم، مهدی افضلی پژوهش‌گر مطالعات جنوب آسیا به خبرگزاری دید می‌گوید که تحولاتی در جنوب آسیا روی داده است که این تحولات بازیگران منطقه‌ای را تا حدودی متاثر ساخته است. با توجه به حاکمیت طا-لبان برخی از بازیگران منطقه‌ای از عدم حضور شان در افغانستان نگران‌اند. بناءً هند فکر می‌کند که بدیل دیگری برای افغانستان وجود ندارد که بتواند منافع این کشور را در افغانستان تامین کند.
آقای افضلی می‌گوید که دو دستگی در ساختار سیاسی طا-لبان این فرصت را به هندوستان داده است که یارگیری از داخل طا-لبان را آغاز کند و از سوی دیگر هند منافع حیاتی در افغانستان دارد که این منافع منابع افغانستان و راه ترانزيت هند از راه افغانستان به آسیای میانه است.
وی همچنان افزود که هند در تلاش است تا حضور عملی در صحنه بازی افغانستان داشته باشد و بتواند اوضاع را تحت کنترول بگیرد. از سوی دیگر هند به این باور است که دیگر گروهی در افغانستان وجود ندارد که بتواند بدیل طا-لبان باشد به همین دلیل دولت هند در پی یارگیری از میان طا-لبان است.
مهدی افضلی همچنان می‌گوید که تنش‌ها میان پاکستان و طا-لبان بر سر موضوع خط دیورند به هند این فرصت را داده است تا بتواند از دو دستگی طا-لبان استفاده کند و همچنان باید گفت که گروهی از میان طا-لبان علاقمند است با هند رابطه داشته باشد.
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که بعد از روی کار آمدن طا-لبان موضوع خط دیورند آن‌ها و پاکستان شکر رنجی‌هایی را خلق کرد و آگاهان سیاسی به این باور هستند که این تنش میان اسلام‌آباد و طا-لبان فرصت حضور هند را فراهم کرده است.
آقای افضلی می‌گوید که با نزدیکی هند و طا-لبان، موضع پاکستان تا حدودی محافظه‌کارانه خواهد بود و مقامات پاکستانی کوشش می‌کنند هندی‌ها را از اطراف خط دیورند دور نگهدارند زیرا مناطق مرزی برای اسلام‌آباد خط سرخ است.
موضع تازه هند در رابطه با بازگشایی سفارت این کشور در کابل زیر حاکمیت طالبان این گمانه‌زنی را قوت بخشیده که گویا هند در به رسمیت شناختن طا-لبان پیش قدم خواهد شد.

نویسنده

رسول شهزاد: کابل

رسول شهزاد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا