آخرین اخبارافغانستانسیاست

دیبورا لاینز: جامعه جهانی نباید افغانستان را فراموش کند!

خبرگزاری دید: دیبورا لاینز نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان در آخرین بیانیه خود تاکید کرده است که افغانستان نباید از سوی جامعه جهانی فراموش شود. لاینز گفته است که تنها راه برای افغانستان مشارکت سیاسی است.

دیبورا لاینز: جامعه جهانی نباید افغانستان را فراموش کند!

دیبورا لاینز در این بیانیه‌ که امروز پنج‌شنبه (۲۶ جوزا) منتشر شده، گفته که باعث افتخار بود که به‌عنوان یک زن به ‌حیث نماینده‌ ویژه دبیرکل سازمان ملل برای افغانستان در مارچ ۲۰۲۰ انتخاب شد.
مأموریت دیبورا لاینز نماینده‌ ویژه‌ سازمان ملل در افغانستان پایان یافت. او در آخرین بیانیه‌ خود تأکید کرد که افغانستان برای جامعه جهانی «بسیار مهم است و نباید فراموش شود».
وی افزود که اکنون به‌ عنوان یک زن بسیار «دردناک‌تر است که خواهران افغان خود را در شرایطی که هستند رها می‌کنم».
لاینز در بخشی از بیانیه‌ خود تاکید کرد که قلب او برای میلیون‌ها دختر که از حق تحصیل محروم شده‌اند و بسیاری از زنان افغان که خانه‌نشین هستند، می‌تپد.
وی با اشاره به محدودیت بر اشتغال زنان، افزود که طعنه‌آمیز است در حالی که فضا برای کمک به بازسازی افغانستان وجود دارد، نیمی از جمعیت محدود شده‌اند و از سهم‌گیری آنها در بازسازی جلوگیری می‌شود.
لاینز تصریح کرد که او متقاعد شده‌ است که «بهترین امید در یک استراتژی تعامل است که به طا-لبان نشان می‌دهد که سیستمی که زنان، اقلیت‌ها و افراد با استعداد را مستثنی می‌سازد، دوام نخواهد آورد».
وی گفت که دفتر معاونت سازمان ملل یا یوناما به‌ عنوان یک ناظر و گزارشگر معتبر در مورد رویدادها در منطقه و یک پیوند قابل اعتماد بین مردم افغانستان، مقامات حاکم و جامعه بین‌المللی باقی خواهد ماند.
وی تأکید کرد که افغانستان برای جامعه جهانی بسیار مهم است و نباید فراموش شود.
لاینز در بخشی از بیانیه‌‌ خود به توافق دوحه میان امریکا و طا-لبان اشاره کرد و گفت که در زمان امضای این توافق، استراتژی سازمان ملل این بود که برای به‌ نتیجه‌رسیدن مذاکرات هر کاری را انجام دهد.
به گفته‌ او، این کار بیش از هر چیز به‌ معنای حمایت از دولت افغانستان برای حفظ فضا برای مذاکره بود.
نماینده‌ پیشین سازمان ملل گفت که زمان زیادی صرف تقویت مذاکرات بین‌الافغانی، ایجاد اعتماد و اجماع منطقه‌ای شد که موفقیت این تلاش‌ها می‌توانست توافق بین ‌جمهوریت و طا-لبان بر سر تشکیل یک دولت موقت باشد که طا-لبان نیز شامل آن می‌بودند.
به گفته‌ او، در صورت تشکیل چنین دولت، از دستاوردهای حقوق بشری، مدنی، سیاسی و زنان محافظت می‌شد. او در عین حال گفته است که ثابت شد که «این غیرممکن است و جمهوریت حتی قبل از خروج آخرین نیروهای بین‌المللی سقوط کرد».
لاینز گفت که پس از تسلط طا-لبان، یوناما به این نتیجه رسید که علی‌رغم سیاست‌های افراطی طا-لبان که حقوق زنان، آزادی رسانه‌ها و نمایندگی سیاسی فراگیر را محدود می‌کند، تنها راه رو به جلو از طریق مشارکت سیاسی است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا