آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

دیدار اشرف غنی با خلیلزاد/ روی کارشیوه جدید موافقت شد

رییس جمهور غنی شام روز گذشته با داکتر زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت امور خارجه ایالات متحده امریکا در خصوص صلح افغانستان، دیدار کرد. در این دیدار روی کاشیوه جدید در روند صلح موافقت شده و در روزهای آینده مسایل کلیدی در روند صلح روشن می‌شود.

رییس جمهور غنی شام روز گذشته با داکتر زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت امور خارجه ایالات متحده امریکا در خصوص صلح افغانستان، دیدار کرد. در این دیدار روی کاشیوه جدید در روند صلح موافقت شده و در روزهای آینده مسایل کلیدی در روند صلح روشن می‌شود.
به نقل از ارگ، در این دیدار اعضای بورد مشورتی صلح، شماری از هیئت مذاکره کننده، برخی از سیاسیون و نمایندگان احزاب سیاسی، تعدادی از علما، اعضای جامعۀ مدنی، جوانان، زنان، نمایندگان سکتور خصوصی، نمایندگان مردم در شورای ملی و تعداد دیگری از اراکین بلندرتبه دولتی حضور داشتند.
رییس‌ جمهور غنی گفت که در روزهای اخیر مسایل کلیدی زیادی در مورد پروسه صلح روشن‌تر شده و به اقدامات بیشتر و مشترک نیاز است تا به صلح پایدار و با عزت برسیم.
آقای غنی افزود: ما به یک شیوه کار جدید و واضح با داکتر خلیلزاد به موافقت رسیده‌ایم که در چارچوب آن معلومات شریک می‌شود و روی آجندای مشخص مشورت‌های دوامدار صورت می‌گیرد و در روشنایی آن اقدام خواهد شد.
وی افزود که در خصوص صلح روی ماحول ملی، منطقه‌ای، بین‌المللی و کشورهای اسلامی توجه صورت می‌گیرد و در این زمینه بحث‌های بیشتر انجام شود تا یک چارچوب ترتیب گردد، اجماع موجود تقویت شود و در بعضی موارد که اجماع نیست، به میان آید.
رییس جمهور گفت: ما خواهان این هستیم که طالبان مناسبات شان را با پاکستان و همچنان پاکستان مناسباتش را با طالبان واضح سازد که بر کدام اساس استوار است و ارتباط طالبان با شبکه‌های تروریستی و ارتباط شان با اقتصاد جرمی و حرام نیز باید معلوم گردد.
داکتر زلمی خلیلزاد نمایندۀ خاص وزارت امور خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا گفت: با شیوۀ کاری جدید که در چارچوب واضح به وجود آمده، روند صلح را به پیش می‌بریم.
وی افزود که هدف امریکا در پهلوی همکاری‌های مشترک با افغانستان در عرصه‌های مختلف، بیشتر نمودن تلاش‌ها از مجراهای دیپلماتیک برای برقراری صلح پایدار در افغانستان است، تا منافع هر دو کشور حفظ شود و تلاش می‌کنیم که هزینه جنگ نیز کاهش یابد.
داکتر خلیلزاد گفت که ما برای صلح در افغانستان به محوریت حکومت و مردم افغانستان جدی هستیم، اما خواهان صلح پایدار می‌باشیم که در آن تمام ارزش‌ها حفظ شود و نقطۀ پایان بحران های ۴۰ ساله باشد.
نمایندۀ خاص وزارت امور خارجه امریکا خاطرنشان کرد: هدف ما این نیست که راه برون‌رفت پیدا کنیم، بلکه هدف ما تامین صلح پایدار در افغانستان می‌باشد و گسترش و تقویت روابط دو کشور پس از برقراری صلح، با حکومت افغانستان مورد بحث قرار می‌گیرد.
داکتر خلیلزاد با اشاره به اهمیت منطقه در پروسه صلح، گفت که ما در جستجوی صلح هستیم و هدف ما ختم جنگ می‌باشد، اما طرفدار هرگونه صلح نمی‌باشیم. وی افزود که صلح برای منطقه نیز مفید است و حکومت افغانستان با اتصال راه‌ها و دهلیزهای زمینی و هوایی نشان داد، ظرفیت‌های زیادی وجود دارد که به نفع تمام کشورهای منطقه به شمول پاکستان می‌باشد و پاکستان باید در راستای پروسۀ صلح همکاری عملی نماید و ما کوشش‌های خود را برای اجماع منطقه‌ای در خصوص صلح ادامه می‌دهیم.
وی گفت که در پروسه صلح بین حکومت افغانستان و امریکا تفاوت دیدگاه و نظر وجود ندارد و تمام اقدامات و کوشش‌هایی که در زمینه صلح صورت گرفته، گام‌های ابتدایی است. هرچند پیشرفت‌ها محدود می‌باشد، اما امیدوار کننده است و آرزو داریم که پیشرفت‌های خوبی در هماهنگی با حکومت و مردم افغانستان داشته باشیم.
داکتر خلیلزاد تصریح کرد که ما با طالبان در جلسات متعدد، روی چهار موضوع از جمله چگونگی رابطه طالبان با القاعده، حضور عساکر امریکایی، مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان و آتش‌بس سرتاسری، همه جانبه و دایمی بحث نمودیم و تا زمانی که روی هر چهار موضوع موافقت صورت نگیرد، آن را پیشرفت گفته نمی توانیم. مسئله آتش‌بس و گفت‌وگو با حکومت افغانستان از مهمترین موضوعات می‌باشد، تمامی مسایل با همدیگر مرتبط است و همۀ تصامیم در محوریت حکومت افغانستان اتخاذ می‌گردد.
وی از ابتکار رییس جمهور به خاطر اعلام برگزاری لویه جرگۀ مشورتی صلح، حمایت و از آن استقبال کرد.
گفتنی است که تاکنون گروه طالبان از گفت‌وگوهای مستقیم با حکومت افغانستان خود داری کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا