آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

دیدار سرور دانش با سفیر چین/ روند صلح باید به رهبری مردم و حکومت افغانستان باشد

لیو جون سونگ سفیر جمهوری خلق چین در کابل، پیش از ظهر امروز دوشنبه (۱۰ جدی) با محمد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری دیدار کرد. در این دیدار دو جانب روی موضوعاتی همانند؛ روند صلح، همکاری های مشترک منطقه‌ای، مبارزه با تروریزم و همکاری‌های متقابل میان دو کشور بحث کردند.

لیو جون سونگ سفیر جمهوری خلق چین در کابل، پیش از ظهر امروز دوشنبه (۱۰ جدی) با محمد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری دیدار کرد. در این دیدار دو جانب روی موضوعاتی همانند؛ روند صلح، همکاری های مشترک منطقه‌ای، مبارزه با تروریزم و همکاری‌های متقابل میان دو کشور بحث کردند.
سفیر چین ضمن اعلام حمایت دولت متبوعش از روند صلح گفت که دولت چین تلاش‌های زیادی را انجام داده است تا همکاری‌های منطقه‌ای را در زمینه حمایت از این روند فراهم سازد. وی نشست سه جانبه وزرای افغانستان، پاکستان و چین را که اخیراً در کابل برگزار شد، برای حمایت از پروسه صلح مؤثرعنوان کرده گفت:« پروسه صلح زمانی به نتیجه می‌رسد که تحت رهبری و مالکیت دولت و مردم افغانستان باشد.»
آقای لیوجون سونگ همچنین وعده سپرد که جمهوری خلق چین در بخش اقتصادی نیز همکاری‌های لازم را با دولت و مردم افغانستان انجام خواهد.
وی با اشاره به صادرات جلغوزه و زعفران افغانستان به کشورش، اظهار داشت که از سال آینده زمینه صادرات محصولات انار افغانستان به چین نیز فراهم خواهد شد.
سفیر چین همچنین وعده داد که در سال پیش رو علاوه بر گسترش همکاری‌های اقتصادی و امنیتی، بین دو کشور، زمینه تعاملات فرهنگی و ارائه بورسیه‌های تحصیلی بیشتر برای جوانان افغانستان مساعد گردد.
در این دیدار، محمد سرور دانش معاون دوم رییس جمهور از همکاری‌های جمهوری خلق چین با دولت و مردم افغانستان ابراز خرسندی نموده و تصریح کرد که همکاری‌های متقابل منطقه‌ای برای ثبات افغانستان و منطقه و رشد تعاملات اقتصادی یک ضرورت بنیادین است.
استاد دانش در همین زمینه ایجاد همکاری‌های مشترک اقتصادی میان پاکستان، افغانستان، چین و آسیای میانه را در مورد پایداری امنیت و ثبات در منطقه مؤثر خوانده و ابراز امیدواری کرد که تلاش‌ها و اقدامات مشترک مورد نظر، همچنان گسترش یابد.
معاون رییس جمهور درخصوص روند صلح افغانستان نیز تصریح کرد که حکومت افغانستان به هدف اعتماد سازی برای مذاکرات بین‌الافغانی آمادگی‌های لازم را دارد.
وی گفت که گزینه‌هایی چون طرح آتش‌بس و رهایی بخشی از زندانی‌های گروه طالبان در این زمینه می‌تواند قابل بحث باشد.
آقای دانش با تأکید براین که پروسه صلح باید به رهبری و محوریت مردم و حکومت افغانستان به انجام برسد، گفت: منظور از گفت‌گوهای صلح بین‌الافغانی در فرایند پروسه صلح، گفت‌گوهای مستقیم طالبان با حکومت افغانستان است.
وی تأکید کرد که در گفت‌وگوهای بین‌الافغانی، مذاکره طالبان با نهادهای غیر از حکومت افغانستان نمی‌تواند راه گشا باشد.
معاون دوم رییس جمهور در خصوص تأخیر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده نیز بیان داشت که علت اصلی این تأخیر، آمادگی بهتر کمیسیون مستقل انتخابات برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و دیگر انتخابات‌های مورد نظر در سال آینده است.
وی هرگونه گمانه‌زنی‌های دیگر راجع به تأخیر انتخابات ریاست جمهوری یک شایعه خواند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا