آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

دیدارهای سیاسی اخیر؛ سیاف و کرزی به دنبال چه می‌گردند؟

از قراین چنین بر می‌آید که به رغم مخالفت جدی آقای غنی با فرمول کنونی حکومت، داکتر عبدالله راضی به ادامه کار در حکومت وحدت ملی است.

روز گذشته عرصه سیاسی کشور روز خبرسازی بود. عبدالرب رسول سیاف رهبر جهادی و حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور با دو شریک حکومت وحدت ملی که اینک مبدل به دو رقیب سرسخت همدیگر شده‌اند، دیدار داشتند.
هرچند مسئولان مطبوعاتی هردو طرف جزئیاتی از این دیدارها نداده‌ و آن را در حد یک خوش و بش ساده فروکاسته‌اند، ولی از وضعیت جاری و بحران شدیدی که میان دو رقیب انتخاباتی بروز کرده، پیداست که محور دیدارها در اولویت اول بحران پسا انتخاباتی و در اولویت دوم روند صلح و احتمال امضای توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان بوده است.
چنین دیدارها که بیشتر میانجیگری سیاسی با چاشنی رسوم افغانی است، در حالاتی معمول می‌شود که «محاسن سفید»ی بخواهد میان دو طرف دعوا پادرمیانی کند.
از این دیدارها دو موضوع به روشنی پیداست: ۱- این بار خارجی‌ها پا پس کشیده‌ و موضوع را به خود سیاستمداران افغانستان واگذار کرده‌اند؛ ۲- کرزی به دنبال لغو نتیجه انتخابات است
در بحران انتخاباتی سال ۲۰۱۴ میلادی جان کیری وزیر امور خارجه دولت اوباما به کابل آمد و فرمول حکومت وحدت ملی را طرح ریزی کرد. حکومت افغانستان تاکنون( ۶ حوت ۹۸) مطابق همان فرمول ادامه داده است. حکومتی که به صورت شراکت از سوی اشرف غنی و عبدالله اداره می‌شود.
این موضوع از آن زمان تا کنون همواره با مشروعیت حکومت نسبت عکس داشته است. اکنون اما امریکایی‌ها روی صحنه نیامده و برخی سیاسیون را پیش کشیده‌اند.
رویترز به نقل از برخی منابع گزارش داده که امریکایی‌ها از اشرف غنی خواسته‌اند مراسم تحلیف را به عقب بیندازد.
در چنین مقطعی هرچند امریکایی‌ها روی صحنه حضور ندارند، ولی آرامش میان دو جناح رقیب در حکومت و انتخابات برای آنان که در آستانه امضای توافق صلح با طالبان قرار دارند، هفته کاهش چشمگیر خشونت‌ها اجرایی است و زمینه برای امضای توافق آماده شده است، خیلی مهم است.
ظاهراً امریکا با استفاده کرزی و سیاف تلاش دارد هر طور شده میان ریاست اجرایی و ریاست جمهوری پادرمیانی کرده و نگذارد که تمام رشته‌های یک سال اخیر با طالبان پنبه شود.
از جانب دیگر، می‌پندارم که در کنار تلاش‌های امریکا، حامد کرزی نیز سناریوی شخصی خود را دنبال می‌کند، حامد کرزی به شدت مخالف انتخابات بود و اکنون نیز است. او انتخابات را توطئه‌ای می‌خواند که بر مردم افغانستان تحمیل شد. به نظر می‌رسد که کرزی در پی لغو نتیجه انتخابات بوده و از هر دو جانب خواسته که به فرمول حکومت وحدت ملی ادامه دهند. هرچند معلوم نیست که پاسخ رییس جمهور غنی و داکتر عبدالله برایش چه بوده، ولی از قراین چنین بر می‌آید که به رغم مخالفت جدی آقای غنی با فرمول کنونی حکومت، داکتر عبدالله راضی به ادامه کار در حکومت وحدت ملی است.

نویسنده

شکوهمند- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا