آخرین اخباراسلایدشوجهانسیاست

دیدار پوتین از پکن و حمایت چین از مواضع روسیه علیه غرب!

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه که روز گذشته برای افتتاحیه المپیک زمستانی روانه پکن شده بود، با حمایت چین از مواضع روسیه علیه غرب استقبال شد.


شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین روز جمعه (۱۵دلو) در پکن با ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه دیدار کرد و دو طرف درباره روابط دو جانبه و مسایل مهم و بزرگ مربوط به امنیت راهبردی بین‌المللی بحث و تبادل نظر کردند.
شی جین پینگ گفت که در سال ۲۰۱۴ و زمانی که به دعوت پوتین در مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک زمستانی سوچی روسیه حضور یافته بود و با رییس جمهور روسیه قرار دیدار در بازی های المپیک زمستانی پکن را گذاشته بود، وی ابراز اطمینان کرد که این دیدار در روزهای نخست عید بهار، نیروی حیاتی بیشتری را به روابط دو کشور تزریق خواهد کرد.
رییس جمهور چین با اشاره به ادامه همه گیری کرونا و تأکید بر تأثیر تحولات جدید جهانی بر چالش ها و بحران‌های بسیار پیشِ روی بشر گفت: چین و روسیه ضمن حفظ توسعه باثبات روابط دوجانبه و حمایت قاطعانه از منافع اصلی یکدیگر، به تحکیم روزافزون اعتماد متقابل سیاسی و راهبردی پرداخته‌اند و توانسته‌اند یک رکورد جدید را در زمینه میزان تجارت دوجانبه بر جای بگذارند.
شی جین پینگ تاکید کرد که با توجه به تحولات بزرگ و پیچیده بین‌المللی، دو کشور قاطعانه و با حفظ همآهنگی راهبردی، برای دفاع از عدالت جهانی تلاش کرده‌اند که چنین رویکردی از سوی دو کشور برای هر دو طرف و همین‌طور جهان همواره حائز اهمیت راهبردی بوده و از گذشته تا امروز و در آینده تغییر نخواهد کرد. رییس جمهور چین همچنین عنوان کرد که دو کشور باید ضمن تقویت همآهنگی در امور بین‌المللی، در مسایل مهمی چون مقابله با همه‌گیری کرونا، تحریک رشد اقتصادی، مقابله با تغییرات اقلیمی نقش شایسته خود به عنوان کشورهای بزرگ را انجام دهند.
ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه نیز با ابراز خرسندی از حضور خود در مراسم افتتاحیه بازی های المپیک زمستانی پکن ابراز اطمینان کرد که مردم چین با آمادگی کامل بهترین دوره بازی‌های المپیک زمستانی را با موفقیت برگزار خواهند کرد.
رییس جمهور روسیه با نام بردن از روابط روسیه و چین به عنوان الگویی برای مناسبات بین‌المللی در قرن بیست و یکم گفت: در بیانیه مشترکی که امروز توسط دو طرف منتشر شد، مواضع نزدیک دو کشور در مسایل مهم و بزرگ بین المللی نشان داده شده است. اهمیت راهبردی روابط دو کشور بی‌نظیر است و مورد توجه گسترده جهانیان قرار دارد.
وی اظهار داشت: تعمیق همکاری راهبردی همه جانبه دو کشور به توسعه هر دو کشور یاری می‌کند و علاوه بر کمک به حفظ منافع مشترک دوجانبه، برای حفظ امنیت و ثبات راهبردی جهانی نیز حائز اهمیت فراوانی است.
با این حال، روسیه در بحران اوکراین نیاز به حمایت چین دارد، هرچند حمایت پکن با توجه به رابطه این کشور با اوکراین می‌تواند صدمه بزند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا