آخرین اخبارافغانستانسیاستمنطقه

دیدار چند باره مقامات چین با طالبان؛ امنیت افغانستان در دست کیست؟

یک روزنامه امریکایی گزارش داده است که به تازه‌گی مقام‌های دولت چین و نماینده‌گان گروه طالبان با یکدیگر دیدار کرده‌اند.

روزنامه فایننشل تایمز روز دوشنبه (۱۵ اسد) به نقل از یک مقام پاکستانی در گزارشی نوشت که پاکستان از مقام‌های چینی خواسته است تا با طالبان افغانستانی دیدار کنند.
این مقام پاکستانی که نامی از او گرفته نشده، گفت‌وگوهای مقام‌های دولت چین را با نماینده‌گان گروه طالبان پیشرفت جدید در راستای صلح افغانستان خوانده است.
این مقام پاکستانی گفته است که چین می‌خواهد برای حل بحران هفده ساله افغانستان نقش داشته باشد، چین می‌خواهد برای گفت‌وگوهای صلح تحت رهبری و مالکیت دولت افغانستان تلاش کند.
روزنامه امریکایی فایننشل تایمز گزارش می‌دهد که در جریان سال گذشته هم مقام‌های چینی چندین‌بار از طالبان در آن کشور میزبانی کرده‌اند، اما زمان دقیق آخرین نشست آن‌ها معلوم نیست.
وزارت خارجه چین این گفت‌وگوها را رد نکرده و گفته است: «چین همیشه از تلاش‌های صلح تحت رهبری و مالکیت افغانستان حمایت می‌کند.»
در همین حال، شورای عالی صلح این خبر را تایید و یا رد نکرده، اما گفته که تلاش‌های هر کشور در پروسه صلح افغانستان خیلی مهم است.
این در حالی است که به تازه‌گی رهبران حکومت وحدت ملی تایید کرده‌اند که مقام‌های امریکایی و نماینده‌گان گروه طالبان چندین بار در قطر با یکدیگر دیدار داشته‌اند.
محمد اشرف غنی و داکتر عبدالله عبدالله رهبران حکومت وحدت ملی تاکید کرده‌اند که مالکیت مذاکرات صلح افغانستان به عهده مردم افغانستان خواهد بود و این مذاکرات تنها تسهیل کننده روند صلح می‌باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا