آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرزنانسیاست

دیدبان حقوق بشر:‌ تعهد امریکا در زمینه حقوق زنان افغانستان ارزیابی شود

خبرگزاری دید: دیدبان حقوق بشر از کمیسیون جنگ افغانستان خواسته تا تعهد امریکا را در زمینه حقوق زنان و دختران افغانستان بررسی کند.


دیدبان حقوق بشر به تازگی در بیانیه‌ای گفته است که یکی از اولولیت‌های کمیسیون جنگ افغانستان که در دسمبر سال ۲۰۲۱ ایجاد شد و اکنون کارش را آغاز می‌کند، باید ارزیابی تعهدات حکومت امریکا در زمینه حقوق زنان و دختران افغانستان باشد.
کمیسیون جنگ افغانستان به هدف ارزیابی تصمیم‌های کلیدی استراتیژیک، دیپلماتیک و عملیاتی که امریکا در افغانستان اتخاد کرده بود، ایجاد شد.
هیدربار مسئول بخش زنان در دیدبان حقوق بشر گفته است که «مشکل این‌جاست که در این کمیسیون ۱۴ مرد و دو زن منحیث کمیشنر گماشته شده‌اند، اما هیچ کدام آنان در بخش حقوق زنان تجربه ندارند و هیچ عضو آن افغان نیست».
در این بیانیه آمده است که رهبران امریکایی بارها از حقوق زنان و دختران زیر حاکمیت طا-لبان منحیث توجیه برای جنگ استفاده کرده بودند و اکنون باید بررسی شود که آیا دولت امریکا به تعهدات خود عمل کرده است یا خیر.
در گزارش دیدبان حقوق بشر نقل‌قول‌هایی از برخی از رهبران امریکایی که در خصوص حقوق زنان و دختران افغان ابراز داشته بودند،‌ درج شده است.
دیدبان حقوق بشر گفته است که یک سال پس از سقوط کابل به دست طا-لبان، رویا‌هایی که زنان و دختران افغان به دیدن آن ترغیب شده بودند، از هم پاشید. طا-لبان دختران را از رفتن به مکاتب متوسطه و لیسه منع کرد و اکثر زنان از رفتن به کار محروم شده‌اند.
دیدبان حقوق بشر از کمیسیون جنگ افغانستان خواسته تا در مورد ناکامی حکومت امریکا در عدم عمل به تعهداتی که به زنان افغان داده بود، تحقیقات انجام داده و مستندسازی کند تا دیده شود که در بخش کمک برای حفاظت از آنانی که هنوز هم زیر «حاکمیت ظالمانه» طا-لبان زندگی می‌کنند و کمک با آنانی که توانستند از افغانستان بیرون شوند، چه کار‌هایی انجام شده می‌تواند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا