آخرین اخبارافغانستانزنانسیاست

دیدبان حقوق بشر خواستار اعمال فشارهای سخت‌تر بر طا-لبان شد

خبرگزاری دید: سازمان دیدبان حقوق بشر از ادامۀ نقض شدید حقوق بشری به‌ ویژه حقوق زنان و دختران توسط طا-لبان در افغانستان ابراز نگرانی کرده و خواستار اعمال فشارهای بیشتر جامعۀ جهانی بر آن‌ها شده است.

دیدبان حقوق بشر خواستار اعمال فشارهای سخت‌تر بر طا-لبان شد

هیدر بار مسئول بخش زنان در دیدبان حقوق بشر امروز پنجشنبه(۱۹ جوزا) در بیانیه‌ای گفته است که نگرانی جامعه جهانی در مورد اعمال طا-لبان کافی نیست و خواستار ممنوعیت سفر مقام‌های طا-لبان به بیرون از کشور شده است.
در ماه‌های اخیر، جامعۀ جهانی اتحادیه اروپا، سازمان ملل متحد و سازمان همکاری‌های اسلامی بارها از وضع محدودیت‌‌ها بر زنان و دختران و به ویژه ادامۀ بسته‌ماندن مکاتب متوسطه و لیسه دختران در افغانستان ابراز نگرانی کردند.
خانم بار همچنین افزوده که زمان آن رسیده است تا کشورها اجماع مبنی بر غیرقانونی‌بودن اقدامات طا-لبان را به اقدامات هماهنگ تبدیل کرده و به این گروه نشان دهند که جهان آماده است تا از حقوق افغان‌ها، به ‌ویژه زنان و دختران به گونۀ معنادار دفاع می‌کند.
مسئول بخش زنان دیدبان حقوق بشر ممنوعیت سفرهای مقام‌های طا-لبان به کشورهای بیرونی را یکی از راه‌های فشار بر طا-لبان خوانده و گفته است که شورای امنیت سازمان ملل متحد باید در این مورد اقداماتی را روی دست گیرد.
به گفتۀ خانم بار، قرار است شورای امنیت ملل متحد در جریان این ماه موضوع معافیت از سفر مقام‌های طالبان را دوباره بررسی کند.
او تاکید کرده است که این فرصت مناسب برای تجدید ممنوعیت سفرهای طا-لبان به بیرون از افغانستان است.
خانم بار با اشاره به کابینۀ مردانۀ طا-لبان، لغو وزارت امور زنان و ایجاد وزارت امر به معروف و نهی از منکر به جای آن، تعطیلی مکاتب متوسطه و لیسۀ دختران، ممانعت کار زنان و ممانعت از سفرهای طولانی بدون محرم زنان در داخل و خارج از افغانستان گفته است که فهرست نقض حقوق زنان و دختران توسط طا-لبان طولانی و در حال افزایش است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا