آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرزنانسیاست

دیدبان حقوق بشر: طا-لبان باید آزادی بدون قید و شرط زنان را تضمین کنند

خبرگزاری دید: دیدبان حقوق بشر می‌گوید که واکنش طا-لبان به ناپدید شدن اجباری تمنا پریانی و پروانه ابراهیم خیل و سایر فعالان زن در افغانستان، قصد آن‌ها را برای خاموش ساختن صدای انتقادی زنان با ابزار غیرقانونی زور آشکار کرده است.

دیدبان حقوق بشر به تازگی در بیانیه‌ای گفته است که فعالان حقوق مدنی زن به طور اجباری ناپدید شده و طا-لبان بازداشت آن‌ها را رد کرده‌اند که نگرانی‌ها را در این رابطه تشدید می‌کند.
در بیانیه این نهاد آمده است: رهبران طا-لبان دستگیری این زنان را تکذیب و نگرانی‌ها در مورد امنیت و آزادی فوری آن‌ها را تشدید کرده‌اند.
دیدبان حقوق بشر می‌گوید که در ۱۶ جنوری، پریانی و ابراهیم خیل در تظاهراتی در کابل علیه بدرفتاری‌های اخیر طا-لبان با زنان معترض و دیگر محدودیت‌ها برای زنان شرکت کردند. در شب همان روز، مردان مسلح که گفته می‌شود استخبارات طا-لبان بوده‌اند به زور وارد خانه پریانی شده و او را همراه با سه خواهرش با خود برده‌اند.
امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طا-لبان در نشست اسلو حضور افراد بد در صفوف خود را تأیید کرده و گفته که چنین عناصری ممکن این زنان را دستگیر کرده باشند و روند اخراج این افراد جریان دارد.
وی افزوده که تحقیقات در باره بازداشت این زنان جریان دارد.
دیدبان حقوق بشر همچنین گفته است که سخنان ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طا-لبان به تاریخ ۲۳ جنوری که گفته آن‌ها حق دارند مخالفان خود را سرکوب کنند، موضع طا-لبان را در این رابطه تضعیف می‌کند.
این نهاد تأکید کرده است که طا-لبان باید آزادی فوری و بدون قید و شرط زنان را تضمین کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا