آخرین اخباراسلایدشوافغانستانزنانسیاست

دیدبان حقوق بشر: طا-لبان مانع کار امدادگران زن می‌شوند

خبرگزاری دید: سازمان بین‌المللی دیدبان حقوق بشر با انتقاد از قوانین و مقررات طا-لبان می‌گوید که آن‌ها مانع کار امدادگران زن می‌شوند و این امر بحران بشری را در افغانستان وخیم‌تر می‌کند.


دیدبان حقوق بشر به تازگی در گزارشی می‌گوید که محدودیت‌های سراسری طا-لبان به این معنا است که کمک‌ها به خانواده‌های نیازمند کم‌تر، به‌ویژه زنان سرپرست خانوار می‌رسد.
دفتر هماهنگی سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه (اوچا) در توافقی که با طا-لبان در هر ۳۴ ولایت کرده است، نشان می‌دهد که پرسونل زن اجازه فعالیت را دارند.
با این حال، دیدبان حقوق بشر می‌گوید که بر بنیاد این سند، از تاریخ ۲۸ اکتوبر ۲۰۲۱، مسئولان طا-لبان تنها در ۳ ولایت توافق‌نامه کتبی دادند که به کارگران زن اجازه فعالیت می‌دهد.
در گزارش آمده است: در بیش از نصف این کشور، کارگران زن و امدادگران با محدویدت‌های جدی مانند داشتن محرم مرد در هنگام انجام وظیفه مواجه‌اند که موثریت کار آن‌ها را دشوار و ناممکن می‌سازد.
دیدبان حقوق بشر می‌افزاید که در ولایت بادغیس، طا-لبان اصلاً به امدادگران زن اجاره کار و فعالیت نمی‌دهند. در ولایت‌های بامیان و دایکندی، طا-لبان گفته‌اند که زنان فقط در مرحله ارزیابی اجازه کار را دارند، اما در سایر مراحل مانند توزیع کمک حق فعالیت ندارند.
در ۱۶ ولایت دیگر، طا-لبان گفته‌اند که کارگران زن نهادهای بشردوستانه باید محرم مرد داشته باشند.
هیدر بار مسئول ارشد حقوق زنان در دیدبان حقوق بشر می‌گوید: محدودیت‌های شدید طا-لبان بر زنان امدادگر، مانع رسیدن کمک‌های حیاتی به افغان‌ها، به ویژه زنان، دختران، و زنان سرپرست می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا