آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرسیاست

دیدبان حقوق بشر: طا-لبان مردم را در برخی ولایات کوچ اجباری دا ده‌اند

دید‌بان حقوق بشر می‌گوید طا-لبان در برخی ولایات مردم را مجبور به کوچ اجباری کرده‌اند.


به گزارش خبرگزاری دید، دیدبان حقوق بشر در اعلامیه‌ای حکومت طا-لبان را متهم کرده که اقلیت‌های مذهبی و کارمندان حکومت پیشین را در دست‌کم پنج ولایت از خانه‌ها و ساحات شان به گونهٔ اجباری فراری داده‌اند.
در بیانیه آمده است که طالبان در ولایات قندهار، هلمند، ارزگان، دایکندی و بلخ مردم را که بیشتر شان اقلیت هزاره و کارمندان دولت پیشین‌اند از خانه‌های شان اخراج کرده تا خانه و زمین شان را به جنگجویان خود توزیع کنند.
در اوایل ماه اکتوبر سال جاری، طا-لبان و شبه‌نظامیان وابسته به آنان صدها خانواده را از ولایت جنوبی هلمند و ولایت شمالی بلخ به زور بیرون کردند.
پاتریشیا گاسمن معاون بخش آسیای دید‌بان حقوق بشر می‌گوید: طالبان هزاره‌ها و سایرین را بر اساس قومیت یا عقاید سیاسی به اجبار بیرون می‌کنند تا به حامیان طا-لبان پاداش دهند. این اخراج‌ها که با تهدید به زور و بدون هیچ گونه روند قانونی انجام می‌شود، سواستفاده جدی است که مجازات جمعی پنداشته می‌شود.
بیشترین اخراج‌ها در ۱۵ روستای ولایات دایکندی و ارزگان رخ داده است، جایی که طا-لبان در ماه سپتمبر کم از کم ۲۸۰۰ نفر از ساکنان هزاره این روستاها را بیرون کردند.
یکی از ساکنان سابق این روستا‌ها گفته است: پس از تسلط طا-لبان، ما نامه‌ای از طا-لبان دریافت کردیم که به ما اطلاع داده بود که باید خانه‌های خود را ترک کنیم زیرا زمین [این خانه‌ها] مورد اختلاف است. چند نماینده برای تحقیقات به مقام ولسوالی رفتند، اما حدود پنج نفر آنان بازداشت شدند.
دیدبان حقوق بشر تایید کرده نتوانسته که آیا بازداشت‌شدگان آزاد شده‌اند یا خیر.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا