آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرخبر های مهمسیاست

دیدبان حقوق بشر قتل اسیران را در پنجشیر «جنایت جنگی» خواند

خبرگزاری دید: پژوهشگر افغانستان در دیدبان حقوق بشر می‌گوید که این نهاد اطلاعات نگران کننده‌ای مبنی بر اعدام افراد بازداشت شده در پنجشیر دریافت کرده است.


فرشته عباسی می‌افزاید که دید‌بان حقوق بشر اعدام صحرایی اسیران از سوی افراد طا-لبان در پنجشیر را جنایت جنگی می‌داند.
طبق گزارش‌های منتشر شده، طا-لبان اخیراً فرمانده محمدیار از فرماندهان جبهه مقاومت ملی و ۶ نفر از نیروهایش را پس از یک درگیری طولانی، در منطقه شابه ولایت پنجشیر به اسارت گرفته و آنان تیرباران کردند.
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طا-لبان اخیراً گفت که در عملیات پاکسازی آن‌ها در پنجشیر، دستکم ۴۰ تن از نیروهای جبهه مقاومت کشته و بیش از ۱۰۰ تن آنان اسیر شده‌اند.
طا-لبان ویدیوی تیرباران کردن اسیران جبهه مقاومت را نیز همگانی کرده است.
فرشته عباسی پژوهشگر افغانستان در دید‌بان حقوق بشر نگرانی این سازمان را در باره تیرباران کردن اسیران در صفحه توییترش نشر کرده است. او نوشت: «ما اطلاعات نگران کننده‌ای مبنی بر اعدام افراد بازداشت شده توسط نیروهای طا-لبان در جریان نبرد با نیروهای مخالف در پنجشیر دریافت کرده‌ایم».
او گفت که اعدام صحرایی جنگجویان اسیر و غیرنظامیان جنایت جنگی است.
این پژوهشگر دیدبان حقوق بشر می‌افزاید: «ما از همه طرف‌های درگیر می‌خواهیم که به حقوق بین‌الملل بشردوستانه احترام بگذارند».
به دنبال کشته شدن شماری از اسیران توسط طا-لبان در پنجشیر، یوناما نیز در مورد نقض جدی حقوق بشر در این ولایت و مناطق دیگر افغانستان شدیداً ابراز نگرانی کرد.
یوناما گفت که وضعیت را زیر نظر دارد و خواهان به عدالت کشیدن عاملان هر جنایتی است.
دفتر نمایندگی سیاسی سازمان ملل در افغانستان روز چهارشنبه در خبرنامه‌ای گفت که طرف‌های منازعه علاوه بر احترام به حقوق زندانیان، تعهدات بین‌المللی روشنی نیز دارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا