آخرین اخباراجتماعافغانستانصحت

دید‌بان حقوق بشر: کاهش کمک‌ها سلامتی مردم افغانستان را به ‌خطر انداخته است

خبرگزاری دید: دیدبان حقوق بشر از کاهش کمک‌های خارجی به نظام صحی کشور خبر داده و این موضوع را سبب به خطر افتادن سلامت مردم این کشور خوانده است.

دیدبان حقوق بشر این اظهارات را در یک گزارش ۳۸ صفحه‌ای که با عنوان «فاجعه‌ای برای آینده قابل پیش‌بینی: بحران بهداشت و درمان افغانستان» روز دوشنبه (۲۳ دلو) منتشر شد، مطرح کرده است.

به گفته این نهاد، مردم افغانستان به‌ دلیل بحران صحی در این کشور به ‌طور فزاینده‌ای در برابر سوءتغذیه شدید و سایر بیماری‌ها آسیب‌پذیر شده‌اند.

بربنیاد گزارش، تصامیم اهداکنند‌گان برای کاهش کمک‌های بشردوستانه، دست‌رسی به مراقبت‌های صحی را تضعیف، اقتصاد را بی‌ثبات و ناامنی غذایی را بدتر کرده است.

فرشته عباسی پژوهش‌گر افغانستان در دید‌بان حقوق بشر گفته است: «از دست‌دادن کمک‌های توسعه‌ای خارجی و نقض حقوق [توسط] طا-لبان سبب یک بحران صحی فاجعه‌بار در افغانستان شده است که به‌طور نامتناسبی به زنان و دختران آسیب می‌رساند».

در این گزارش آمده که ممنوعیت آموزش و تحصیل برای زنان و دختران، اکثر راه‌های آموزش‌ را برای کارمندان صحی زن در آینده بسته است و سبب خواهد شد که افغانستان در آینده با کمبود شدید این کارمندان مواجه شود.

دیدبان حقوق بشر از فبروری ۲۰۲۳ تا جنوری ۲۰۲۴ با مقام‌های امدادرسان افغان و خارجی، کارمندان و افراد نیازمند به مراقبت‌های صحی، در ۱۶ ولایت کشور مصاحبه کرده است.

نتایح این گفت‌وگوها نشان می‌دهد که ممنوعیت استخدام زنان در نهادهای بشردوستانه توسط طا-لبان، با ایجاد موانع اضافی برای ارایه کمک‌های عادلانه و محروم کردن زنان و خانواده‌های آنان از درآمد، بحران بشری را در کشور شدت بخشیده است.

دیدبان حقوق بشر در گزارشش تاکید کرده است که در نشست پیش‌روی سازمان ملل متحد در دوحه، نمایندگان ویژه کشورهای کلیدی و حکومت‌ها باید رهبران طا-لبان را زیر فشار قرار دهند تا محدودیت‌هایی را که مانع دست‌رسی مردم به مراقبت‌های صحی می‌شود، از جمله ممنوعیت تحصیل و اشتغال زنان را لغو کنند.

قرار است دومین نشست مشورتی سازمان ملل متحد در ۱۸ و ۱۹ فبروری با حضور نمایندگان ویژه شماری از کشورها برای افغانستان، سازمان‌های بین‌المللی، نمایندگان زنان و نهادهای مدنی در قطر برگزار شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا