آخرین اخباراجتماعافغانستانحقوق بشرزنان

دیده‌بان حقوق بشر: آغاز سال تحصیلی در افغانستان، روز اندوه دختران است

خبرگزاری دید: سازمان دیده‌بان حقوق بشر با اشاره به آغاز سال تحصیلی در افغانستان، گفته است که روزهای اندوه دختران نوجوان افغان و جهان شروع شد.

سازمان دیده بان حقوق بشر به تازگی در بیانیه‌ای اعلان کرده است که دختران افغانستان هم از حق خود برای تحصیل و هم از ناکامی جهان در اقدام برای توقف این ممنوعیت ناراحت هستند.

در بیانیه این سازمان آمده است: محدودیت‌های طا-لبان علیه زنان، افغانستان را به تنها کشوری تبدیل کرده که دختران را از تحصیل در دوره متوسطه منع می‌کند.

این سازمان افزوده است که در اواخر سال گذشته، طا-لبان با ممنوع کردن تحصیل زنان در دانشگاه، بی‌اعتنایی خود را به زنان دو چندان کردند.

بیانیه خاطرنشان کرده است: هیچ کشور بدون دختران و زنان تحصیل کرده نمی‌تواند آینده‌ای مرفه را تصور کند و افغانستان با بالاترین سطح بی‌سوادی در جهان با آینده تاریک روبروست.

دیده‌بان حقوق بشر در ادامه بیان داشته که طا-لبان در دوره گذشته حکومت خود نسلی از دختران را از شکوفایی محروم کردند و این تاریخ با بهانه‌های ناصادقانه، دروغ‌ها و وعده‌های ناموفق در حال تکرار است.

این سازمان سال گذشته با عاطفه ۱۶ ساله مصاحبه کرده که در تلاش برای توضیح عجزی که احساس می‌کرد، چنین گفته است: برای دختران افغان، زمین غیرقابل تحمل و آسمان دست نیافتنی است.

عاطفه افزوده است: فقط یک سوال دارم، آیا رهبران جهان تحمل می‌کنند اگر دختران‌شان از مکتب منع شوند؟

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا