آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرزنانسیاست

دیده‌بان حقوق بشر: حملات داعش در سال ۲۰۲۲ دست‌کم ۷۰۰ تن را کشته یا زخمی کرده

خبرگزاری دید: دیده‌بان حقوق بشر با نشر گزارش سالانه‌اش گفته که در اثر حملات داعش در سال گذشته میلادی دست کم ۷۰۰ تن کشته یا زخمی شده است. این گزارش به مسئله زنان و رسانه‌ها نیز پرداخته است.

دیده‌بان حقوق بشر روز پنجشنبه(۲۲ جدی) گزارش سالانه خود را در باره امنیت، رسانه‌ها و زنان منتشر کرد.

به گفته این سازمان، ناکامی در تامین امنیت، گروه‌های در معرض خطر و ارایه کمک‌های صحی به بازماندگان و خانواده‌هایشان، آسیب‌های ناشی از حملات را تشدید کرده است.

این سازمان حقوق بشری می‌گوید که این حملات فراتر از ویرانی فوری، صدمات طولانی مدت شدیدی را به دنبال داشته است.

گزارش می‌افزاید در نتیجه این حملات بازماندگان و خانواده‌های قربانیان، نان‌آور خانواده‌های شان را از دست داده‌اند و اغلب بار سنگین تداوی بر آنان تحمیل شده و دسترسی آن‌ها به زندگی روزمره نیز محدود شده است.

بر اساس این گزارش، در ۱۹ اپریل داعش‌ مسئولیت بمب‌گذاری انتحاری بر یک لیسه در دشت برچی در غرب کابل را بر عهده گرفت که در آن ۲۰ دانش‌آموز، معلم و کارمند کشته و زخمی شدند.

داعش همچنین مسئولیت حمله دو روز بعد در مزار شریف را بر عهده گرفت که ۳۱ نفر را کشت و ۸۷ نفر را زخمی کرد. در ۲۷ اپریل افراد مسلح ناشناس پنج مرد هزاره را در راه رفتن به معدن زغال سنگ دره صوف در سمنگان کشتند.

طبق گزارش این سازمان، در ۳۰ سپتمبر، حمله بر مرکز آموزشی کاج در منطقه هزاره‌نشین دشت‌برچی، ۵۳ دانش‌آموز را کشت و ۱۰۰ تن را زخمی کرد. اکثراً قربانیان این حادثه دختران جوان دانش‌آموز بودند.

گزارش دیده‌بان حقوق بشر همچنین در مورد محدودیت‌های اعمال شده علیه رسانه‌های افغانستان نوشته است که صدها رسانه در سال ۲۰۲۲ بسته شده‌اند و تخمین زده می‌شود که ۸۰ درصد از زنان خبرنگار در سراسر افغانستان شغل خود را از دست داده یا این حرفه را ترک کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا