آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرسیاست

دیده‌بان حقوق بشر خواستار محاکمه عاملان قتل یما سیاوش شد

خبرگزاری دید: دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که ٢ سال از ترور یما سیاوش خبرنگار برجسته افغانستان می‌گذرد و عاملان قتل وی هنوز هم به عدالت سپرده نشده‌اند.


سازمان دیده‌بان حقوق بشر امروز دوشنبه(١٦ عقرب) در بیانیه‌ای با اشاره به ترور یما سیاوش مجری پیشین طلوع نیوز می‌گوید که قضیه وی و سایر قربانیان هنوز هم پیگیری نشده و خانواده‌های آن‌ها مستحق پاسخ هستند.
دو سال پیش در چنین روزی، یما سیاوش لحظاتی پس از سوار شدن بر موتر دولتی در کابل کشته شد.
دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید به‌رغم ماهیت برجسته این حمله، دولت پیشین افغانستان نتوانست تحقیقات کاملی را انجام دهد یا کسی را به خاطر این جنایت تحت تعقیب قرار دهد.
در اپریل ۲۰۲۱، مقامات افغانستان ادعا کردند که ۱۱ مظنون را دستگیر کرده‌اند که گفته می‌شود به این بمب‌گذاری و جنایات دیگر اعتراف کرده‌اند. اما هیچ یک از ۱۱ نفر تحت پیگرد قانونی قرار نگرفتند.
یک تحقیق پارلمانی به این نتیجه رسید که مقامات در انجام تحقیقات پزشکی قانونی و حفظ شواهد حیاتی از صحنه حمله، از جمله بقایای موتر کوتاهی کردند.
قتل سیاوش در دوره‌ای از موج حملات بر خبرنگاران افغان صورت گرفت.
بر اساس گزارش سازمان ملل، ۳۳ متخصص رسانه‌های افغان بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ کشته شدند.
دومین سالگرد قتل سیاوش پس از آن است که دادگاه کیفری بین‌المللی اعلان کرده می‌تواند تحقیقات خود را در افغانستان از سر بگیرد.
دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که خانواده سیاوش هنوز به دنبال عدالت است. قتل او و تمامی حملات به روزنامه‌نگاران، فعالان و سایر غیرنظامیان باید در خط مقدم هر تحقیقی باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا