آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرسیاست

دیده‌بان حقوق بشر: طا-لبان افراد مظنون به ارتباط با داعش را بدون محاکمه اعدام می‌کنند

خبرگزاری دید: سازمان دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که ساکنان ولایت‌های ننگرهار و کنر در شرق کابل جسدهای بیش از ۱۰۰ مرد را از کانال‌ها و سایر مکان‌ها یافته‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر: طا-لبان افراد مظنون به ارتباط با داعش را بدون محاکمه اعدام می‌کنند

سازمان دیده‌بان حقوق بشر امروز پنجشنبه(۱۵ سرطان) در گزارشی می‌گوید که اعضای طا-لبان بدون محاکمه اعضای متهم به ارتباط با گروه تروریستی داعش را در شرق افغانستان اعدام و ناپدید می‌کنند.
در این گزارش‌ آمده است: از زمانی که طا-لبان در اگست ۲۰۲۱ قدرت را به دست گرفتند، ساکنان ولایات ننگرهار و کنر در شرق کابل اجساد بیش از ۱۰۰ مرد را که در کانال‌ها و مکان‌های دیگر انداخته شده بودند، کشف کردند.
نیروهای طا-لبان عملیات جست‌و‌جوی توهین‌آمیز، از جمله حملات شبانه را علیه ساکنانی که آن‌ها را متهم به پناه دادن یا حمایت از اعضای گروه مسلح داعش شاخه خراسان (ISKP) می‌دانند، انجام داده‌اند.
دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که در جریان این حملات، نیروهای طا-لبان ساکنان را مورد ضرب و شتم قرار داده و مردانی را که به عضویت داعش متهم می‌کنند، بدون طی مراحل قانونی یا افشای محل بودوباش آن‌ها به خانواده‌های‌شان، بازداشت کرده‌اند. تعداد نامعلومی بدون حساب و کتاب به ضرب گلوله اعدام شده، به دار آویخته شده، سر بریده شده‌اند یا به اجبار ناپدید شده‌اند.
پاتریشیا گاسمن معاون آسیایی دیده‌بان حقوق بشر گفت: ما یک کانال تخلیه‌‌شده را در ننگرهار بررسی کردیم که در آن بیش از ۱۰۰ جسد بین ماه اگست ۲۰۲۱ تا اپریل ۲۰۲۲ رها شده است. به نظر می‌رسد که مقامات طا-لبان به نیروهای خود برای بازداشت، «ناپدید شدن» و کشتن ستیزه‌جویان متهم اختیار عام و تام داده‌اند.
بین اکتوبر ۲۰۲۱ تا جون ۲۰۲۲، دیده‌بان حقوق بشر با همکاری یک سازمان محلی با ۶۳ نفر از جمله ۴۲ نفر به صورت حضوری در ولایات ننگرهار و کنر و با ۲۱ نفر به صورت تیلفونی مصاحبه کرده است.
در ماه نوامبر، تیمی از هر دو گروه، ۵۴ جسد مرد را که بسیاری آن‌ها در حالت تجزیه قرار داشتند، در ۱۵ تا ۲۰ کیلومتری کانال تخلیه‌شده شمارش کردند. اجساد شواهدی از شکنجه و اعدام‌های وحشیانه را نشان می‌داد: برخی آن‌ها دست و پا بریده بودند، طناب دور گردن‌شان وجود داشت، یا سر یا گلوی‌شان بریده شده بود.
در همین حال، کارکنان صحی در ننگرهار گفتند که ۱۱۸ جسد را که از ماه اگست تا دسمبر در سراسر این ولایت پیدا شده، ثبت کرده‌اند.
دیده‌بان حقوق بشر پیش از این، اعدام‌ها و ناپدیدشدن‌های اجباری نیروهای امنیتی دولت پیشین را مستند کرده بود.
این سازمان حقوق بشری می‌گوید که اعضای مظنون داعش که به دلیل جرایم جنایی بازداشت می‌شوند باید فوراً به دادگاه آورده شوند، به گونه مناسب اتهام وارد شود، امکان دسترسی به بستگان و وکیل قانونی فراهم شود و مطابق با معیارهای بین‌المللی دادرسی عادلانه و تحت پیگرد قانونی قرار گیرند.
گاسمن می‌گوید که جنایت‌های بی‌شمار داعش شاخه خراسان واکنش وحشیانه طا-لبان را توجیه نمی‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا