آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمزنانسیاست

دیده‌بان حقوق بشر یوناما را به سازش بزرگ درباره آموزش دختران متهم کرد

خبرگزاری دید: هدر بار رییس بخش زنان دیده‌بان حقوق بشر با نا پذیرفتنی خواندن جایگزینی مدارس دینی با مکاتب دولتی، یوناما را متهم به سازش بزرگ در باره آموزش دختران در افغانستان کرد.

هدر بار گفت به‌ نظر می‌رسد رزا اوتونبایوا «آماده سازش بزرگ و عمیقاً مضر» در غیاب دختران افغان است.

این مقام ارشد دیده‌بان حقوق بشر در شبکه اکس افزود برای کشوری که کودکانش تنها «آموزه‌های افراطی» را فرا بگیرند، هیچ آینده‌ای وجود ندارد.

پیشتر رزا اوتونبایوا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در افغانستان گفته بود که «شواهد بیشتری» دریافت کرده که نشان می‌دهد دختران بیشتری در مدارس تحصیل می‌کنند.

اوتونبایوا عصر چهارشنبه این هفته در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت که این سازمان گزارش‌ها درباره آموزش دختران در مدارس دینی تحت کنترول طا-لبان را بررسی می‌کند.

او افزود که «طا-لبان اجازه هیچگونه نظارت بر این مدارس را نمی‌د‌هند و ما نمی‌دانیم در آنجا چه چیزی آموزش می‌دهند».

هدر بار اما به رزا اوتونبایوا تاخته و گفته که به‌ نظر می‌رسد او «آماده سازش بزرگ» با طا-لبان است.

هدر بار این سازش را که به گفته او در غیاب دختران افغان انجام می‌شود، «غیرممکن و عمیقا مضر» توصیف کرده است.

رئیس بخش زنان دیده‌بان حقوق بشر گفته که کارشناسان افغان مکرراً درباره جایگزینی مدارس دینی به جای مکاتب دولتی برای آموزش دختران و پسران حرف می‌زنند. هدر بار پرسیده «آیا سازمان ملل به این نظریات گوش می‌دهد؟»

او افزوده که سازمان ملل در حال بررسی و صحت آزمایی گزارش‌های است مبنی بر اینکه طا-لبان به دختران اجازه می‌دهند در مدارس دینی درس بخوانند.

اظهارات اوتونبایوا در شورای امنیت

خانم اوتونبایوا روز پنجشنبه پس از نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت که طا-لبان تلاش می‌کنند کودکان بیشتری را وارد سیستم آموزشی دینی کنند، چون آنها معتقدند که مدرسه یک چیز بومی و اصیل است در حالی که مکتب یک امر غربی است.

این مقام سازمان ملل با اذعان بر این که برای این سازمان مشکل است بتواند از محتوای درسی در مدارس دینی نظارت کند خاطرنشان کرد که ماموریت سیاسی ملل متحد تلاش می‌کند بداند طا-لبان چه چیزی به کودکان می‌آموزند.

به گفته فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان، گزارش‌ها حاکی از آن است که دختران در برخی از مدارس دینی در سراسر افغانستان اجازه تحصیل دارند اما مشخص نیست که چه تعداد دختر قادر به تحصیل در این مدارس هستند و کیفیت آموزش در آن چگونه است.

با این حال این مقام سازمان ملل گفت که عدم ارائه یک برنامه درسی به اندازه کافی مدرن با دسترسی برابر برای دختران و پسران، اجرای طرح خودکفایی اقتصادی طا-لبان را غیر ممکن خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا