آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرزنانسیاست

دیده‌بان حقوق بشر: طا-لبان قابل اعتماد نیستند

خبرگزاری دید: رییس بخش زنان سازمان دیدبان حقوق بشر در واکنش به گفت‌وگوی ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طا-لبان در پیوند به آغاز مکاتب دخترانه در سال جدید تعلیمی گفته ‌است که طالبان وعده‌های خود را زیر پا گذاشته‌اند و «حرف آن‌ها هیچ ارزشی ندارد».

هیدر بار مسئول بخش زنان دیده‌بان حقوق بشر در صفحه توییترش نوشته‌ است که طا-لبان در دوحه وعده دادند که هیچ محدودیتی برای تحصیل دختران و حقوق زنان برای کار وجود نخواهد داشت.
خانم بار افزوده ‌است: «آن‌ها در ۱۷ آگست در کابل همین را گفتند- سپس بلافاصله آن وعده‌ها را زیر پا گذاشتند».
این در حالی ‌است که ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طا-لبان در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس ابراز امیدواری کرده که در سال جدید تعلیمی تمام مکاتب دخترانه باز شوند. در حالیکه که پس از روی‌کار آمدن طا-لبان در بیشتر مناطق دختران بالای صنف ششم از رفتن به مکتب محروم شده‌اند.
سخنگوی طا-لبان گفته که وزارت معارف در تلاش است در سال جدید تعلیمی تمام مکاتب دخترانه را فعال سازد.
مجاهد آموزش دختران را مسئله‌ای مرتبط به ظرفیت عنوان کرده و گفته‌است دختران و پسران در مکاتب بر اساس جنسیت از هم تفکیک شوند.
وی افزوده: «بزرگ‌ترین مانع تاکنون یافتن یا ساختن خوابگاه‌های کافی است تا دختران بتوانند در حین رفتن به مکتب در آنجا اقامت کنند. در مناطق پرجمعیت، داشتن صنف‌های درسی جداگانه برای پسران و دختران کافی نیست – ساختمان‌های مکتب جداگانه مورد نیاز است».
سخنگوی طا-لبان همچنین گفته‌است: «ما مخالف آموزش نیستیم».
مقررات طا-لبان در مورد آموزش دختران تاکنون نامنظم بوده و از ولایتی به ولایت دیگر فرق می‌کند. دختران به جز در چند ولایت از ۳۴ ولایت کشور، اجازه بازگشت به صنف‌های درس بالاتر از صنف ششم در مکاتب دولتی را نداشته‌اند. در کابل، پایتخت، دانشگاه‌ها و لیسه‌های خصوصی بدون‌ وقفه به کار خود ادامه داده‌اند. اکثر این دانشگاه‌ها و لیسه‌های خصوصی کوچک هستند و دختران و پسران همیشه از هم جدا بوده‌اند.
اما ذبیح‌الله مجاهد گفته است: «ما تلاش می‌کنیم تا سال آینده این مشکلات را حل کنیم» تا مکاتب و دانشگاه‌ها باز شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا