آخرین اخبارافغانستانسیاست

دیده‌بان شفافیت: حدود ۶۰درصد آموزگاران معیاری تدریس نمی‌توانند

نتایج بررسی دیده‌بان شفافیت از وضعیت آموزش و پرورش در معارف کشور نشان می‌دهد که ۵۷درصد آموزگاران مکاتب، توانایی تدریس معیاری را ندارند.
به گزارش خبرگزاری دید، یافته‌های دیده‌بان شفافیت افغانستان همچنان نشان می‌دهد که ۷۰درصد دانش‌آموزان به کتاب‌های درسی دسترسی ندارند.
سید اکرام افضلی رییس نهاد دیده‌بان شفافیت افغانستان، امروز(چهارشنبه ۱۲ثور) در یک نشست خبری تاکید کرد که این نهاد کیفیت آموزش و پرورش را در ۱۰ ولایت افغانستان مورد ارزیابی قرار داده است و به این نتایج دست یافته است.
در همین حال، آقای افضلی افزود که بررسی این نهاد به صورت نمونه‌ از ۲۷۶مکتب در ده ولایت افغانستان انجام شده است.
وی بیان داشته که تنها ۴۳ درصد آموزگاران در مکاتب، حداقل ظرفیت تدریس معیاری را دارند و ۵۷ درصد آموزگاران این ظرفیت را ندارند.
آقای افضلی تصریح می‌دارد که هشت هزار مکتب در افغانستان ساختمان ندارد و دانش‌آموزان در فضای باز و نامناسب مصروف آموزش هستند.
وی می‌گوید که با وجود میلیاردها دالر کمک و سرمایه گذاری برای بهبود معارف؛ با آن هم وضعیت زیربنایی و کیفیت آموزش کشور خیلی پایین است.
براساس بررسی نهاد دیده‌بان شفافیت‌ نبود مدیریت لازم، حساب دهی شفاف و فساد گسترده سبب شده که بیشتر پول‌های وزارت معارف هدر برود.
اما وزارت معارف می‌گوید که ناامنی، کمبود منابع مالی و سیستم مغلق اداری از چالش‌های عمده‌ این وزارت است.
سردار محمد رحیمی معیین سوادآموزی وزارت معارف گفت که برنامه‌ اصلاحی وزارت معارف ساخته شده است.
وی خاطر نشان ساخت که سال جاری سال حمایت از معارف است و مردم باید با حکومت در راستای بهبود معارف کار کنند.
با این همه، براساس گزارش‌ بازرس ویژه امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) از سال ۲۰۰۲ تا سال ۲۰۱۴ بیشتر از ۷۵۹۶ میلیون دالر برای حمایت از روند آموزش و پرورش در افغانستان کمک شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا