آخرین اخباراجتماعافغانستان

دیده‌بان شفافیت: زندان‌های افغانستان « شکنجه‌گاه» است


دیده‌بان شفافیت افغانستان گزارش تحقیقی را از وضعیت زندان‌های پلچرخی، بغلان و میدان‌وردک نشر کرده که بر بنیاد آن، زندانیان در این زندان‌ها شکنجه می‌شوند و حقوق بشری آن‌ها نقض می‌شود که این موضوع باعث عقده‌مند شدن زندانیان شده است.
به گزارش خبرگزاری دی، سید اکرام افضلی، رییس اجرایی دیده‎بان شفافیت افغانستان روز یکشنبه هنگام نشر این گزارش به رسانه‌ها گفت که معیارهایی که در قوانین افغانستان برای زندان‌ها در نظر گرفته شده است، در زندان‌های این کشور عملی نمی‌شود و زندگی زندانیان در برخی زندان‌ها با تهدیدهای جدی مواجه است.
آقای افضلی اضافه کرد:« چیزی که بسیار واضح است در زندان‌های افغانستان، به جای اینکه زندان‌های افغانستان مراکز سلب آزادی باشد، اینها مبدل شده به مراکز نقض حقوق بشر، مراکز شکنجه و ایجاد عقده‌ها. متاسفانه که وضعیت زندان‌ها با وجود مصرف میلیون‌ها دالر، هنوز هم به شکل جدی به مشکلاتی مواجه است که واقعاً وضعیت زندان‌ها را غیرانسانی ساخته.»
بنا بر این گزارش منتشر شده از سوی دیده‎بان شفافیت، در سال‎های گذشته بیش از هزار مورد مسایل شکنجه و نقض حقوق بشری زندانیان شناسایی شده، ولی تاکنون اقدامی برای توقف آن نشده است.
از جمله یافته‎های این گزارش می‎توان به مواردی همانند تراک بیش از حد زندانیان در یک اتاق، موجودیت شکنجه، نبود امکانات، نبود فضای کافی برای زندگی، ساختمان‎های غیر معیاری، نبود آب کافی و برق و نبود جای برای ملاقات با خویشاوندان، اشاره کرد.
در همین حال، دیده‎بان حقوق بشر افغانستان از حکومت خواسته است تا وضیعت ساختمان زندان‎ها را بهبود بخشد، سهولت بیش‎تر برای زندانیان فراهم و منابع را به صورت موثر استفاده کند.
آقای افضلی همچنان افزود که حکومت باید به خاطر جلوگیری از افزایش شمار زندانیان در زندان‌ها، در مواردی که ممکن است، به بدیل حبس (ارائه خدمات اجتماعی از سوی زندانیان) توکه کند.
گفتنی است که تاکنون حکومت افغانستان در برابر این گزارش دیده‎بان شفافیت موضع مشخصی نگرفته است.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا