اسلایدشوافغانستان

دیده‎بان انتخابات: کمیسیون انتخابات مستقل نیست


به دنبال اعتراض‌ها بر چگونگی کار کمیسیون مستقل انتخابات، موسسه دیده‌بان و شفافیت افغانستان می‎گوید، نتیجه ارزیابی آنان نشان می‎دهد که کمیسیون مستقل انتخابات مستقل نیست.
به گزارش خبرگزاری دید، بررسی و ارزیابی این نهاد ناظر بر انتخابات نشان می‌دهد که حکومت در کار این کمیسیون مداخله می‎کند و شفافیت انتخابات سال آینده را با چالش رو به رو کرده است.
به باورموسسه دیده‎بان انتخابات، روند استخدام، حضور کمرنگ زنان، شریک نشدن معلومات با مردم، برگزاری جلسات غیرعلنی، سمبولیک بودن نشست‌های مشورتی، نیامدن اصلاحات واقعی و نارضایتی احزاب سیاسی، از چالش‌هایی است که موسسه دیده‎بان انتخابات و شفافیت افغانستان به آن اشاره می‌کند.
همچنان نبود میکانیزم نظارت از کار دبیرخانه و برنامه روشن برای پروسه ثبت نام، از مشکلات جدی دیگری در کمیسیون مستقل انتخابات است که باید به تمامی آنان، پایان داده شود.
حبیب الله شینواری رییس موسسه دیده‎بان و شفافیت می گوید، این ارزیابی سه ماه را در برگرفته و نظر تمامی جریان‌های سیاسی و نهادهای ناظر انتخابات در آن درج شده است.
پیش از این شماری از جریان‌های سیاسی نیز از کارکرد کمیسیون مستقل انتخابات از جمله شواری تفاهم احزاب و جریان‌های سیاسی اعلام نگرانی کرده‌اند.
در همین راستا، عطا محمد نور والی بلخ و رییس اجرایی جمعیت اسلامی اخیراً از حکومت خواست تا کمیسیون مستقل انتخابات را منحل کند.
از سویی‎هم کمیسیون انتخابات با رد نتایج به دست آمده از ارزیابی دیده‎بان شفافیت می‎گوید که حکومت هیچ نوع مداخله در کار این کمیسیون نداشته است.
گفتنی است که هیئت اداری کمیسیون انتخابات مورد پذیرش هیچ طرف سیاسی به جز حکومت نیست.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا