آخرین اخبارافغانستانزنان

دیده بان حقوق بشر: طا-لبان مکاتب دخترانه را می‌بندند، اما ۴هزار مدرسه دینی می‌سازند

خبرگزاری دید: معاون مدیر بخش زنان دیده‌بان حقوق بشر در واکنش به طرح طا-لبان برای ایجاد هزاران مدرسه‌ دینی در همه ولایات و ولسوالی‌ها گفته ‌است که حکومت طا-لبان نمی‌تواند برای بازگشایی مکتب‌های دخترانه موافقت کرده و به یک تصمیم نهایی برسد؛ اما چطور ادعا می‌کند که به‌زودی می‌تواند پول دریافت کرده و بیش از چهار هزار مدرسه دینی ایجاد کند؟


هیدر بار معاون میر بخش زنان دیده بان حقوق بشر در توییترش نوشته ‌است: هشت ماه پس از تعطیلی، طالبان هنوز نتوانسته‌اند درباره بازگشایی مکتب‌های دخترانه بالاتر از صنف ششم توافق کنند؛ اما می‌توانند برای ایجاد ۴۲۴۴ مدرسه دینی پول پیدا کنند.
او افزوده ‌است که طا-لبان در حالی تصمیم به ایجاد مدرسه‌های دینی دارند که ۹۵ درصد مردم افغانستان گرسنه اند.
این در حالی است که به تا‌زگی نورالله منیر سرپرست وزارت معارف طا-لبان در سفرش به ولایت لوگر گفته که این وزارت در تمامی ولایت‌های کشور مدرسه‌های دینی ایجاد می‌کند.
وی همچنین گفته‌ که در سطح هر ولایت یک مدرسه بزرگ و در سطح ولسوالی‌ها از ۳ تا ۱۰ مدرسه دینی خرد ایجاد می‌کنند.
منیر همچنین گفته‌است که آن‌ها اراده دارند تا پس از این تمام مدارس دینی خصوصی به‌شکل رسمی ثبت و راجستر شوند تا برای آنان مواد غذایی و معاش پرداخت شود.
این مقام طا-لبان این اظهارات را در پیوند به مدارس دینی در حالی ابراز کرده که در پیوند به مکتب‌های دخترانه و پسرانه افغانستان و رشد ظرفیت‌های این نهاد‌ها چیزی نمی‌گوید.
وزیر معارف طا-لبان قبلاً در ولایت پنجشیر نیز اعلام کرده ‌بود که مدرسه‌های دینی را در این ولایت گسترش خواهد داد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا