برگزیدهسیاستمنطقه

دین، ابزاری برای سیاست؛ پروژه قدیم، راهکار معاصر


ترامپ که بسته ۱۸۰ میلیارد دالری سلاح مدرن را به عربستان می‌فروشد، می‌آید تا پیش از معامله، حاکمیت قدرت غرب را بر جهان اسلام ضمانت کند. سپس ترامپ به دو پایتخت مهم دینی جهان تل‌آویو و واتیکان می‌رود. ترامپ در‌آنجا نیز همین پیام را به ‌گونه ملیح‌تر بیان می‌دارد. ترامپ به جهان اسلام خواهد گفت که رادیکالیزم(تندروی) و هراس‌افکنی کلان‌ترین خطر در برابر جامعه جهانی است، ما او هیچ‌گاهی نخواهد گفت که این خطر را کی، چه‌زمانی و چرا ایجاد کرده است! من مطمئن هستم که رهبران دولت‌های اسلامی به نمایندگی از ۱،۵ میلیارد مسلمان بپا خواهند شد و به رهبر اصلی خود کف خواهند زد.
حالا نباید انتظار بهبود وضعیت جهان اسلام را داشت. واشنگتن و ریاض روی برنامه‌ی تقویت نظامی صحبت خواهند کرد. مسلح‌سازی جهان اسلام، سیاسی‌سازی دین اسلام را گسترش خواهد داد و رادیکالیزم به‌ گونه‌ی خودکار در ساختار های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه اسلامی ترویج خواهد شد.
هر قدری‌که جهان اسلام مسلح‌تر شود به همان پیمانه مسلمانان بیش‌تر در جهان به‌قتل خواهد رسید و کشورهای اسلامی ویران‌تر خواهند شد، زیرا مسلمانان این جنگ‌افزارهای مدرن را در برابر هم‌دیگر استفاده خواهند کرد.
قربانی اصلی این معاملات کلان، کشورهای فقیر جهان اسلام است. افغانستان برای سپردن این قربانی میدان مناسبی است. فکر رادیکالیزم، جغرافیای مساعد ترور پرور(ماورای دیورند) و حمایت دولت تروریست‌پرور پاکستان این فضا را برای مانورهای جدید بیش‌تر از همیش مساعد گردانیده‌است.
این رویکرد خبر خوشی برای هواداران اسلام سیاسی بویژه احزابی ‌است که پسوند اسلامی دارند. اسلامیزمِ سیاسیِ آن‌ها توجه بیش‌تر غرب را جلب خواهد کرد، زیرا اسلام سیاسی بهترین ابزار برای هژمونی امریکا بر جهان اسلام است. اما این رویکرد خبر بدی به مسلمانان اعتدال‌گرا یا مسلمانان واقعی است، زیرا چنین معامله‌ی غرب با رهبران سیاسی جهانِ اسلام، ارزش‌های دینی و یا رابطه مسلمان متعادل با خدا را خدشه‌دار می‌سازد.
نویسنده: ملک ستیز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا