آخرین اخبارافغانستان

به دلیل نبود افراد تحصیلکرده

دیپارتمنت کنترول ملاریا در کشور با خطر سقوط مواجه است


رییس صحت عامه بلخ هشدار می‌دهد: در سه دهه اخیر دیپارتمنت کنترول ملاریا، به آموزش کادرهای جوان نپرداخته و ادامه این وضعیت به سقوط این دیپارتمنت در آینده منجر خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری دید، داکتر میرویس ربیع، رییس صحت‌عامه بلخ می‌گوید: کارمندان دیپارتمنت کنترول ملاریا در بلخ افراد متخصص، باتجربه و متعهد هستند؛ ولی همه‌ی آنان اشخاص سالخورده‌اند که چندین دهه سابقه‌ی فعالیت دارند.
وی گفت: در حال حاضر، بیشتر کارمندان این بخش تقاعد کرده و به‌دلیل نبود کادر دوباره به‌عنوان کارمند قراردادی به انجام وظیفه می‌پردازند .
آقای ربیع افزود: این وضعیت نه تنها در بلخ، بلکه در مرکز و تمام ولایات کشور حاکم است.
به گفته وی، از سی سال بدین‌سو در بخش شناخت پشه ملاریا، شیوه مبارزه و دفع این بیماری و تحقیق علمی در مورد آن، هیچ برنامه آموزشی برگزار نشده و هیچ شخصی در این رشته تحصیل نکرده است؛ به همین دلیل، کارمندان دیپارتمنت ملاریا در تمام کشور افراد سالخورده هستند.
وی هشدار می‌دهد، در صورت از کار افتادن کارمندان کنونی، دیپارتمنت ملاریای کشور فلج خواهد شد.
از سوی دیگر، داکتر محمد سمیع نهضت، رییس پروگرام ملی کنترول ملاریا در وزارت صحت‌عامه که به بلخ آمده است، ضمن تایید این مشکل گفت: در این مورد با وزارت صحت‌عامه صحبت خواهد کرد تا این وزرات زمینه آموزش کادرهای جوان را در بخش مبارزه و کنترول ملاریا فراهم سازد.
با این‌که افغانستان در سال گذشته از جمله ۵۷ کشوری بود که توانست میزان ابتلا به ملاریا را به پایین‌تر از ۷۰ درصد برساند، ولی هنوز هم این بیماری مهلک، زندگی شهروندان کشور را تهدید می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا