آخرین اخبارتحلیلجهانسیاست

اوج بحران داخلی؛

دیپلمات‌های امریکایی در خارج از مرزها به دفاع از دموکراسی می‌پردازند

پیشرفته‌ترین دیکتاتورها ادعای فرشته بودن ندارند، اما معتقد هستند که امریکا با تقدس نمایی همان کاری را می‌کند که سایر حکومت‌های خودکامه انجام می‌دهند.

خشونت پولیس و تهدیدهای دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا مبنی بر استفاده از ارتش علیه معترضان، انتقادات این کشور از دولت های خودکامه، اقتدار اخلاقی این کشور را زیر سوال برده است. به عبارتی دیپلمات‌های امریکایی که چهره جهانی ایالات متحده را شکل می‌دهند در حالی برای حقوق بشر جهانی تلاش می‌کنند که بحران کشور خودشان را فراگرفته است.
دیپلمات‌های امریکایی می‌گویند که خشونت‌های داخلی ناشی از قتل جورج فلوید به دست افسر پولیس سفیدپوست مینیاپولیس، انتقادات آن‌ها را نسبت به دولت‌های مستبد خارجی کمرنگ کرده و اقتدار اخلاقی را که ایالات متحده قصد دارد از آن برای برقراری دموکراسی و آزادی‌های مدنی استفاده کند، زیر سوال برده است. این کشور همچنین به دولت‌های مخالف خود از جمله چین، روسیه، ایران و کوریای شمالی ابزار تبلیغاتی قدرتمندی برای ترسیم یک تصویر تاریک از ایالات متحده داده است.
اریک روبین دیپلمات امریکایی و سفیر پیشین این کشور در بلغارستان، روز چهارشنبه در نامه‌ای به اتحادیه افسران خدمات خارجه امریکا نوشت: «وظیفه ما شناساندن امریکا به جهانیان است. اما امروز در سراسر جهان دیپلمات‌های امریکایی شاهد اعتراضاتی تازه در مورد حقوق بشر هستند که نه در مخالفت با رهبران خود که در برابر ایالات متحده است».
صدها نفر در مقابل سفارت امریکا در لندن و دفتر بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس تجمع کرده و خواستار برابری نژادی در ایالات متحده شدند. تظاهرات مشابه در خارج از سفارتخانه‌های امریکا هم در پاریس، برلین و کپنهاگ هم برگزار شد. همزمان بیش از ۱۶۰ قانونگذار انگلیسی خواستار خاتمه صادرات تجهیزات ضد شورش، گاز اشک آور و گلوله‌های لاستیکی به ایالات متحده شده‌اند؛ مشابه ممنوعیتی که ترامپ و کنگره سال گذشته برای تولیدات این چنینی خود به هانگ کانگ وضع کردند.
باید اذعان داشت در سال جاری، دیپلمات‌های آامریکایی با چالشی تازه روبرو شده‌اند و آن نمایندگی رییس جمهوری و دولتی است که به دلیل ناکامی‌ها در واکنش درست به کرونا، مورد انتقاد گسترده‌ای قرار گرفته است. از سوی دیگر، مقاماتی که از نا امیدی و نگرانی گروه‌های دیپلمات صحبت می‌کنند، تنها به شرط ناشناس بودن حرف می‌زنند، زیرا بیم آن دارند که توسط شخص اول این وزارتخانه یعنی مایک پمپئو هدف اقدامات تلافی جویانه قرار گیرند.
از جمله اقدامات اخیر این وزیر امور خارجه ایالات متحده می‌توان به اخراج بازرس کل وزارت امور خارجه اشاره کرد که با فشار ترامپ صورت گرفت و همچنین از حمایت افسران سرویس‌های خارجی که به دلیل مسئله اوکراین آماج حملات رییس جمهوری قرار گرفته بودند، سرباز زد.
دانا شل اسمیت دیپلمات پیشین و سفیر امریکا در قطر می‌گوید: بدون شک تمام جهان شاهد هستند که بسیاری از امریکایی‌ها محروم از برقراری عدالت هستند. از این رو دیپلماسی عمومی ما باید نسبت به گذشته فروتنی بیشتری نشان دهد.
تام مالینوفسکی نماینده دموکرات ایالت نیوجرسی که پیش از این به عنوان دستیار وزیر امور خارجه برای دموکراسی، حقوق بشر و کار در دولت باراک اوباما خدمت کرده بود، گفت: «استفاده از ارتش برای پراکنده کردن معترضان در مقابل کاخ سفید بزرگترین هدیه‌ای بود که ما می‌توانستیم به هر دیکتاتوری در سراسر جهان بدهیم تا بدین ترتیب نشان دهیم دولت امریکا هیچ فرقی با آن‌ها ندارد.»
وی افزود: «پیشرفته‌ترین دیکتاتورها ادعای فرشته بودن ندارند، اما معتقد هستند که امریکا با تقدس نمایی همان کاری را می‌کند که سایر حکومت‌های خودکامه انجام می‌دهند.»
صندوق صلح (یک سازمان غیرانتفاعی مردم‌نهاد که در سال ۱۹۷۵ با هدف پیشگیری از نزاع‌های خشونت بار و ترویج امنیت در واشنگتن پایه‌گذاری شد) در نظام رتبه‌بندی سالانه خود دریافت که ۲۹ کشور دیگر از نظر نیروهای امنیتی، حقوق بشر، ثبات دولت، شکایات اجتماعی و سایر اقدامات از ایالات متحده با ثبات‌تر هستند. در واقع نتیجه این گزارش نشان می‌دهد که ایالات متحده از سال ۲۰۱۷ (یک سال پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ) به طور فزاینده‌ای بی‌ثبات‌تر شده است.
اما در پی اعتراضات به مرگ جورج فلوید، پمپئو در مصاحبه با فاکس نیوز روز یکشنبه هفته گذشته، ضمن ابراز همدردی با خانواده این مرد سیاهپوست مقتول، اقدامات افسران پلیس مینیاپولیس را که متهم به قتل وی شده‌اند، منزجز کننده خواند. او همچنین واکنش دولت ترامپ را چه در خصوص بررسی علل مرگ فلوید و چه در مورد اعزام ارتش برای مقابله با معترضان تحسین کرد.

اظهارات پمپئو یک روز پیش از آن صورت گرفت که پولیس فدرال با استفاده از زور اعتراضات مسالمت آمیز مردم را در مقابل کاخ سفید پراکنده کرده بود تا بتواند مسیر ترامپ را برای رسیدن به کلیسا و گرفتن عکس تبلیغاتی با انجیل فراهم کند. اقدامی که سبب خشم بسیاری از مقامات ارشد روحانی کلیساها شد.
الکس ال وانگ استاد حقوق دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس بر این باور است: «بحران در ایالات متحده بدان معناست که اعتراض مقامات امریکایی به خشونت در سایر نقاط جهان قابل قبول نیست.» وی افزود: «این ریاکارانه است که آن‌ها از یک سو اعمال خشونت علیه معترضان هانگ کانگی را مورد انتقاد قرار می‌دهند و همزمان اعتراضات مسالمت آمیز داخلی خود را با خشونت پاسخ می‌دهند.» وانگ خاطرنشان کرد: «ایالات متحده که در مورد نقض حقوق در خارج از کشور موضع گیری می‌کند، باید به همان‌اندازه در داخل نیز برای این مسئله اهمیت قائل شود.»

نویسنده

لارا جیکز و ادوارد وونگ

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا