آخرین اخبارسیاستمنطقه

دیپلمات ارشد ایرانی: طا-لبان با این طرز فکر تهدید راهبردی علیه منافع ملی ما است

سید رسول موسوی معاون وزیر خارجه ایران در امور جنوب آسیا می‌گوید، طا-لبان با این طرز تفکر تهدید راهبردی علیه منافع ملی آن کشور است. او گفته است که تمام تلاش این بوده است که طالبان به قدرت نرسند.


به نقل از مهر، آقای موسوی این اظهارات را روز گذشته (پنج‌شنبه، ۶ عقرب) در همایش احزاب ایران که با موضوع «بررسی تحولات جمهوری آذربایجان و افغانستان» برگزار شد، مطرح کرده‌ است.
موسوی در این نشست گفته ‌است: «من هر حرفی بزنم، حرف خودم است و حرف سازمان(وزارت امور خارجه) نیست».
این مقام ایرانی در ادامه افزوده که در افغانستان تغییرات رادیکال صورت گرفته است که «قطعاً بر همسایگان تاثیر دارد».
معاون وزیر خارجه ایران اضافه کرده‌ است‌: «اگر بخواهم در یک فرآیند بلندمدت نگاه کنم، به جرأت می توانم بگویم اگر سیستم طا-لبان با این طرز تفکر به این شکل در افغانستان مستقر شود قطعاً تهدید راهبردی علیه منافع ملی کشورمان است و هیچ شکی در آن نیست».
او گفته یک نوع ساده اندیشی است که «فرض کنیم طا-لبان در افغانستان اگر مستقر شد، اتفاق خاصی در کشور ما (ایران) رخ نخواهد داد».
این دیپلمات ایرانی در ادامه گفته است: «تمام تلاش این بوده است که طا-لبان به قدرت نرسد، چه در دهه ۷۰ خورشیدی و چه بعد از آن. حتی در سال‌های اخیر تا جایی که امکانپذیر بود تلاش شد که طا-لب به قدرت نرسد».
او گفته که در دهه ۷۰ خورشیدی ایران از طریق تاجیکستان به احمد شاه مسعود؛ رهبر جبهه مقاومت ضد طا-لبان کمک می‌کرد.
موسوی گفته در سقوط حکومت قبلی طا-لبان و روی کار آمدن نظام جمهوریت هم ایران کمک‌های خاصی انجام داده است. او در عین حال افزوده‌ است: «متاسفانه تحولاتی که بعد از سقوط طا-لبان و شکل‌گیری یک دولت در افغانستان رخ داد، چیزی نبود که مطلوب کشور ما باشد».
این مقام ایرانی در ادامه مقام‌های دولت پیشین افغانستان را «غرب زده‌ها» توصیف کرده که به گفته او، فقط به فکر جیب‌شان بودند.
معاون وزیر خارجه ایران در نشست احزاب این کشور گفته است که در سال‌های اخیر تلاش شد که از طریق یک دولت ایتلاف ملی شامل عبدالله عبدالله و حامد کرزی و دیگر نیروهای فعال در عرصه سیاسی، یک ایتلاف با اشرف غنی تشکیل شود؛ اما چنین نشد.
او بیان کرده است: «خود من شاهد چند دور مذاکره با اشرف غنی و دیگران بودم که گفتیم اگر این ایتلاف را تشکیل ندهید قطعاً طا-لب به قدرت خواهد رسید. اما متاسفانه این‌ها در عالم عجیبی بودند که به هیچ حرفی گوش نمی‌دادند».
موسوی می‌گوید، چندین بار به سفیر افغانستان در تهران گفته بود که «اگر این کار را نکنید، طا-لب افغانستان را خواهد گرفت، اما مرتب حرف‌های عجیب و غریب می‌زد و می‌گفت ما ۳۰۰ هزار نیروی ارتش و پولیس داریم».
او گفته است که دو ماه قبل از فرار اشرف‌غنی به همه شهرهای افغانستان رفته و به صورت زمینی و هوایی از میان درگیری‌های طا-لبان و دولت رد شده و دریافته بود که رژیم اشرف‌غنی به‌زودی سقوط خواهد کرد.
موسوی عملکرد اشرف‌غنی را «خشک مغزی» خوانده و گفته است که «در جریان تحلیف رییس جمهوری ایران علی‌رغم این‌که می‌دانستیم اشرف غنی در حال سقوط است؛ اما او را به تهران آوردیم تا در بالاترین سطح صحبت کرده و تلاش کنیم یک سیستمی از توافق آنها بیرون بیاید ولی خشک مغزی این شخص همه چیز را از بین برد».
او افزوده است که «غنی حاضر شد که حکومت را تسلیم طا-لبان بکند ولی با مخالفین سیاسی خودش به توافق نرسد».
موسوی گفته است: «این حرف را که زدم، خلیلزاد نیز همین حرف را زد؛ مبنی بر اینکه یکدندگی اشرف غنی و عدم کوتاه آمدن سیاسی او، موجب فروپاشی کشور شد».
زلمی خلیلزاد؛ نماینده پیشین وزارت امور خارجه امریکا در امور صلح افغانستان گفته‌است که «لجاجت اشرف‌غنی» برای باقی ماندن در قدرت، خودخواهی نخبگان سیاسی و عدم تمایل سربازان افغان برای مقابله با طا-لبان موجب فروپاشی دولت افغانستان شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا