آخرین اخبارجهاندولت فراگیرسیاست

دیپلمات امریکایی: اگر طا-لبان حکومت فراگیر ایجاد نکنند، مقاومت افزایش می‌یابد

خبرگزاری دید: سفیر پیشین امریکا در افغانستان گفته است که طا-لبان در کوتاه‌مدت نه پالیسی خود را تغییر خواهند داد و نه توانایی مدیریت یک دولت مدرن را دارند.

دیپلمات امریکایی: اگر طا-لبان حکومت فراگیر ایجاد نکنند، مقاومت افزایش می‌یابد

رونالد نیومن در مصاحبه‌ای با صدای امریکا گفته است که طا-لبان در کوتاه مدت تغییر چندانی نخواهند کرد و به سفارش و توصیه‌های دیگران نیز اهمیت قایل نیستند.
نیومن با اشاره به بسته ماندن مکتب‌های دختران گفت که شاید طا-لبان در نهایت به تدریج با تفسیری که از اسلام دارند، در مورد مکاتب دختران تصمیمی بگیرند.
این مقام پیشین ایالات متحده همچنین گفت که بسیاری از انقلاب‌ها با حکومت‌هایی آغاز می‌شوند که کاملاً با هرج و مرج توام استند و در طول زمان یاد می‌گیرند که چگونه حکومتداری کنند. اما تاکید کرد که در شرایط کنونی نمی‌تواند در مورد تغییر عملکرد طا-لبان، چیزی بیان کند.
نیومن افزود که اگر طا-لبان به حکومت فراگیر تن دهند، نتایج منطقی را در پی خواهد داشت، در غیر آن، مشکلات و مقاومت در برابر این گروه به مرور زمان افزایش خواهد یافت. اما تاکید کرد مطمین نیست که آیا مقاومت بیشتر برای شکستن موقف طا-لبان کافی است یا خیر.

وی افزود که در وضعیت کنونی عوامل متعددی وجود دارد که هیچ کسی نمی‌تواند چیزی مفیدی در مورد مسیری طولانی‌مدتی که افغانستان در پیش دارد، بیان کند.
ایجاد حکومت فراگیر، رعایت حقوق اساسی زنان و دختران، اقلیت‌های مذهبی و قطع رابطه طا-لبان با گروه‌های تروریسی از شرایط عمده جامعه بین‌المللی برای به رسمیت شناختن اداره‌ٔ طا-لبان است.
اما نیومن می‌گوید که «هیچ گونه مدرکی را نمی‌بینیم که آنان [طالبان] به این خواست‌ها تمکین کنند. فکر می‌کنم آنان در جهت مخالف آن در حرکت اند».
این دیپلمات پیشین امریکا همچنین گفت که حتا اگر طا-لبان در لفافه ایجاد حکومت فراگیر چند کرسی را به شخصیت‌های سایر اقوام بدهند، چنین اقدام به معنی واقعی کلمه، حکومت همه شمول نخواهد بود. اما اگر آنان کرسی‌ها را به افرادی با سوابق مختلف بدهند که بالای مردم از نفوذ برخوردار اند، این گونه اقدام می تواند بر بحث‌ها تاثیرگذار باشد.
نیومن گفت، حکومت زمانی می تواند فراگیر و همه شمول باشد که لایه‌های مختلف مردم احساس کنند که حرف‌ها آنان شنیده می‌شود، اما اگر افرادی تقرر یابند که از نفوذ برخوردار نیستند،‌ هیچ تفاوتی به وجود نخواهد آمد.
نیومن با اشاره به تحولات در اوکراین افزود به دلیل این‌که خروج قوای ایالات متحده از افغانستان به گونهٔ «شرم آور و وحشتناک» صورت گرفت، دولت جو بایدن،‌ واقعاً نمی‌خواهد در مورد آن بشنود.
از نیومن پرسیده شد که آیا گروه‌های مسلح ضد طا-لبان به خصوص جبهه مقاومت ملی افغانستان به رهبری احمد مسعود، خواهد توانست در برابر طا-لبان ایستادگی کنند یا خیر.
این مقام پیشین امریکا در پاسخ گفت:‌ نه فقط در افغانستان، بلکه در سراسر جهان. مقاومت یا شورش موفق معمولاً به یک نوع پایگاه امن نیاز دارد، همان طوری‌که طا-لبان پایگاه امنی در پاکستان دارند. در حال حاضر به نظر می‌رسد که هیچ یک از گروه‌های مقاومت چنین پایگاه امنی در هیج جای ندارند. از نظر تاریخی، این بدان معناست که آن‌ها فرصت زیادی ندارند، اما افغانستان و اوضاع آن در طول تاریخ مجزا و متفاوت بوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا