آخرین اخبارافغانستانجهانسیاست

دیپلمات سابق پاکستانی: وضعیت نظامی در افغانستان همانند ۲۰۱۱ عراق است

دیپلمات سابق پاکستانی می‌گوید که دولت بایدن اگر فکر می‌کند طالبان روابط خود را با بقایای شبکه القاعده در افغانستان قطع خواهند کرد، خیال واهی است.


به گزارش خبرگزاری دید، حسین حقانی دیپلمات سابق پاکستانی در واشنگتن و از اعضای ارشد انستیتوت هادسن می‌گوید که وضعیت نظامی را در افغانستان می‌توان با آنچه در عراق در سال ۲۰۱۱ اتفاق افتاد، مقایسه کرد.
این دیپلمات سابق پاکستانی در مصاحبه با واشنگتن تایمز گفته است: وضعیت نظامی در افغانستان با آنچه در سال ۲۰۱۱ در عراق اتفاق افتاد، قابل مقایسه است.


به گفته وی، خلائی که با خروج امریکا و ناتو در افغانستان ایجاد می‌شود ممکن باعث ظهور افراطیان شبیه به داعش در عراق و سوریه پس از خروج نیروهای امریکایی از عراق در سال ۲۰۱۱ شود.
وی افزوده است که گرچه «هنوز همه چیز از دست نرفته است» به ویژه اگر دولت بایدن از تلفیق استراتژی درست و اقدام نظامی پنهان، از جمله حملات هوایی و پشتیبانی هوایی از نیروهای امنیتی افغانستان استفاده کند.
دیپلمات سابق پاکستانی می‌گوید که دولت بایدن «متوهم» است اگر فکر می‌کند طالبان روابط خود را با شبکه القاعده در افغانستان قطع می‌کنند.
حسین حقانی می‌گوید: ایالات متحده با ارائه قابلیت پشتیبانی هوایی به افغان‌ها، اطلاعات و اقدامات مخفی می‌تواند پیشرفت‌های نظامی طالبان را متوقف کرده و آن‌ها را مجبور به مذاکره با دولت افغانستان کند.
گفتنی است که گروه تروریستی داعش از بقایای القاعده در عراق در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ ظهور نمود و بخش‌های وسیعی از خاک عراق و سوریه را تصرف کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا