آخرین اخبارجهانسیاست

دیپلمات پاکستانی توافقنامه امریکا و طالبان را «معامله بد» خواند

یک دیپلمات پیشین پاکستان در پیوند به توافقنامه امریکا و پاکستان، این توافقنامه صلح را «معامله بد» خوانده و گفته که افزون بر این که هر دو طرف معامله از آن تفسیر متفاوت دارند، مشکل پاکستان در این توافق حل نشده است.

یک دیپلمات پیشین پاکستان در پیوند به توافقنامه امریکا و پاکستان، این توافقنامه صلح را «معامله بد» خوانده و گفته که افزون بر این که هر دو طرف معامله از آن تفسیر متفاوت دارند، مشکل پاکستان در این توافق حل نشده است.
به نقل از صدای امریکا، حسین حقانی سفیر پیشیم پاکستان در واشنگتن می‌گوید که هرچند ایالات متحده این توافق را «معاملۀ صلح» به جهان معرفی کرده است، طالبان آن را «معاملۀ خروج امریکا از افغانستان» می‌دانند و فکر می‌کنند که همه را شکست داده و اکنون دوباره به قدرت رسیده و خواست‌های شان را اعمال می‌کنند.
از سوی دیگر، به گفتۀ این دیپلمات پاکستانی، پاکستان رویکرد خود را در زمینۀ حمایت از طالبان تغییر نداده است. او گفت: «پاکستان مانند همیشه انکار می‌کند که بر طالبان نفوذ دارد، اما زمانیکه نمایندگان طالب با امریکا توافق می‌کنند، مقام‌های پاکستانی ادعا می‌کنند که ما طالبان را به میز مذاکره کشاندیم».
حسین حقانی می‌گوید که ایالات متحده باید پاکستان را متقاعد کند که روابط خوب با افغانستان داشته باشد و از حمایت گروه‌های مخرب مانند طالبان که همه در پاکستان مستقر اند، دست بکشد.
نمایندگان ایالات متحده و طالبان به تاریخ ۱۰ حوت توافقنامۀ صلح را در قطر امضا کردند که به گفتۀ مقام‌های امریکایی زمینۀ مذاکرات بین الافغانی و خروج کامل قوای خارجی را از افغانستان فراهم کرده می‌تواند.
به گفتۀ حسین حقانی توافقنامۀ امریکا-طالبان از آغاز و تا زمانی که امضا شد معروض به تهدید بوده است، زیرا به گفتۀ وی گروه طالبان بخش کوچکی از جامعۀ افغانستان است و مردم افغانستان آن گروه را نمی‌پذیرد.
این دیپلمات پیشین پاکستانی با اشاره به مقاومت در برابر طالبان که در آن زمان گروه‌های مخالف طالبان حمایت امریکا را با خود نداشتند، استدلال می‌کند که اگر طالبان باز هم کوشش کنند که به زور خود را بر مردم افغانستان اعمال کنند، بار دیگر مردم افغانستان «با یا بدون حمایت امریکا» با این گروه خواهند جنگید.
در پی امضای توافقنامه با طالبان، مقام‌های ارشد حکومت ایالات متحده هشدار داده اندکه اگر طالبان از خشونت دست نکشند و به تعهدات شان پابند نمانند، امریکا بدون تردید توافقنامۀ خود را با آن گروه لغو خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا