آخرین اخبارافغانستانسیاست

ذبیح‌الله مجاهد: ما حق داریم مخالفان خود را سرکوب کنیم

خبرگزاری دید: به دنبال این که گزارش‌هایی از بازداشت دو زن معترض در کابل از سوی طا-لبان منتشر شد، سخنگوی طا-لبان گفته است که حق دارند «مخالفان و یا کسانی که قانون را نقض می‌کنند» بازداشت کنند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طا-لبان در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفته است که «هیچ کسی نباید آشوب ایجاد کند»؛ چون در این صورت «صلح و نظم» مختل می‌شود.
او در عین حال بازداشت تمنا زریاب پریانی و پروانه ابراهیم‌خیل، از زنان معترض در کابل را تکذیب کرده است.
زنان معترض اما تأکید دارند که دو نفر آنان شب‌هنگام توسط طا-لبان بازداشت شده‌اند و در حال حاضر در بند این گروه به‌سر می‌برند.
دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در کابل (یوناما) هم درباره‌ ناپدیدشدن تمنا زریاب پریانی و پروانه ابراهیم‌خیل ابراز نگرانی کرده و از طا-لبان خواسته است تا اطلاعاتی در مورد محل نگهداری این زنان ارایه کنند.
طا-لبان پس از آن اقدام به بازداشت زنان معترض کردند که آنان اخیراً در اعتراض به حجاب اجباری، در ملاءعام برقع (چادری) را به‌شکل نمادین از سر زنی بیرون کشیده و دور انداختند. این اعتراض با واکنش تند طا-لبان مواجه شد.
وزارت امر به معروف و نهی از منکر طا-لبان گفته بود کسانی که با حجاب مخالفت می‌کنند، مخالف قرآن و پیامبر اسلام هستند. همچنین اعضای طا-لبان از جمله سخنگویان نهادهای امنیتی کارزاری در توییتر علیه این زنان راه انداختند و خواستار بازداشت و سرکوب آنان شدند.
با این حال، مجاهد تأکید کرده است که حکومت طا-لبان به حقوق زنان اعتقاد دارد، «اما مطابق با تفسیرشان از قوانین اسلامی».
او گفته است: «حتا بدون درخواست (از جامعه‌ی جهانی)، ما احساس می‌کنیم که زنان باید کار کنند و به تحصیل‌شان ادامه دهند».
با این همه، هنوز دختران به مکتب و زنان به مشاغل شان باز نگشته و روشن نیز نیست که چه زمانی بر خواهند گشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا