آخرین اخباراسلایدشوجهانسیاست

روحانی در دیدار با عبدالرئوف ابراهیمی:

رابطه ما فراتر از همسایگی است/ ثبات و رونق اقتصادی افغانستان برای ما اهمیت مضاعف دارد

حسن روحانی رییس جمهور ایران امروز شنبه ( ۱۷ قوس) در حاشیه دومین کنفرانس روسای مجلس ۶ کشور در تهران، با عبدالرئوف ابراهیمی رییس مجلس نمایندگان کشورما دیدار کرده و بیان کرد که روابط ایران و افغانستان فراتر از همسایگی است.


حسن روحانی رییس جمهور ایران امروز شنبه ( ۱۷ قوس) در حاشیه دومین کنفرانس روسای مجلس ۶ کشور در تهران، با عبدالرئوف ابراهیمی رییس مجلس نمایندگان کشورما دیدار کرده و بیان کرد که روابط ایران و افغانستان فراتر از همسایگی است.
آقای روحانی در این دیدار بر اهمیت سرمایه‌گذاری در منطقه تجاری چابهار نیز تاکید کرده و افزود که رونق اقتصادی افغانستان برای ایران اهمیت مضاعف دارد.
به نقل از ایرنا، حسن روحانی گفت: روابط تهران و کابل، روابطی فراتر از همسایگی است و از همین رو غلبه بر تروریزم و استقرار ثبات و امنیت و توسعه اقتصادی افغانستان برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت دو چندانی دارد.
روحانی روابط اقتصادی ایران و افغانستان را نیازمند یک تحول جدی دانست و تاکید کرد: تهران آماده هر نوع مساعدت و همکاری با کابل در حوزه‌های اقتصادی است.
وی افزود: روابط ایران و افغانستان در زمینه‌های مختلف رو به گسترش است و در حال حاضر ایران در راستای اتصال ریلی دو کشور، خط آهن را تا مرز افغانستان اجرایی کرده و برای اتصال این خط آهن به هرات در داخل افغانستان نیز آماده کمک به این کشور است.
رییس جمهور ایران با بیان این که « تلاش داریم خط آهن چابهار به زاهدان هر چه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد و در ادامه نیز به افغانستان متصل شود»، گفت: منطقه چابهار فرصت بسیار خوبی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی دو کشور و فرصتی مناسب برای سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران منطقه‌ای است.
روحانی در ادامه با اشاره به مشکل تولید و تجارت مواد مخدر تصریح کرد: معضل مواد مخدر آسیب‌های زیادی به هر دو ملت ایران و افغانستان وارد کرده و حل جدی آن فقط در گرو همکاری متقابل است. ایران با توجه به تجاربی که در این زمینه دارد آماده است به دولت افغانستان در زمینه مبارزه با کشت خشخاش و توسعه کشت‌های جایگزین کمک کند.
در همین حال، عبدالرئوف ابراهیمی رییس مجلس نمایندگان کشور ما نیز با ابراز خرسندی از این دیدار، گفت: ایران و افغانستان اشتراکات قومی و فرهنگی بسیاری دارند و ملت افغانستان به ایران به چشم همسایه‌ای نگاه می‌کند که همواره در روزهای سخت کنار او ایستاده است.
رییس مجلس افزود: ایران و افغانستان هر دو از قربانیان اصلی تروریزم در منطقه و جهان هستند و باور داریم همکاری افغانستان با ایران در زمینه مبارزه با تروریزم نه تنها به نفع دو کشور، بلکه به نفع کل منطقه است و باعث گسترش ثبات و تسریع توسعه در منطقه خواهد شد.
رییس ولسی جرگه تصریح کرد: افغانستان جایگاه چابهار را در توسعه همکاری‌های منطقه‌ای بسیار مهم می‌داند و برای توسعه همکاری‌های خود با ایران اراده جدی دارد.
گفتنی است که دومین کنفرانس روسای مجلس ۶ کشور و مبارزه مشترک با تروریزم، امروز در تهران آغاز شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا