آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

راستی‌آزمایی ادعاهای بایدن در مورد افغانستان

رییس جمهور بایدن در این مصاحبه همچنین، اعتراف کرد که حتی اگر رییس جمهور ترامپ توافق دوحه را امضا نکرده بود، او «سعی می‌کرد راه‌های خروج نیروها» را بیابد

یک سال پیش، در حالی که امریکایی‌ها و شرکای افغان به شدت تلاش می‌کردند تا خود را به میدان‌هوایی کابل، خارج از افغانستان و به جای امن برسانند، رییس جمهور بایدن با ای‌بی‌سی نیوز مصاحبه کرد. او در این مصاحبه، ادعاهای زیادی درباره تصمیم خود برای خروج و وضعیت روی زمین آن زمان داشت. اکنون می‌دانیم که بسیاری این ادعاها نادرست بوده‌اند.
ادعا: «فکر نمی‌کنم کسی پیش‌بینی کند» ارتش افغانستان قادر به دفاع از خود در برابر طا-لبان نباشد.
• واقعیت: ارتش افغانستان تقریباً به اندازه ادعای رییس جمهور نبود و دولت ایالات متحده سال‌ها می‌دانست که [آن‌ها] به شدت به پیمانکاران و پشتیبانی هوایی ایالات متحده متکی است. ارتش ایالات متحده همچنین هشدار داد که احتمال سقوط پس از تکمیل خروج قوای ایالات متحده وجود دارد.
ادعا: مشاوران ارشد نظامی بر وی اصرار نکردند تا حدود ۲ هزار و ۵۰۰ سرباز را در افغانستان نگه دارد.
• واقعیت: جنرال‌ میلی، مکنزی و میلر همگی به او توصیه کردند که ۲ هزار و ۵۰۰ سرباز را در این کشور حفظ کند. و جنرال مک‌کنزی در کانگرس شهادت داد: «من مطمئن هستم که رییس جمهور همه توصیه‌ها را شنیده است.»
ادعا: طا-لبان «همکاری می‌کردند و به شهروندان امریکایی اجازه می‌دادند از آن‌جا خارج شوند».
• واقعیت: آستین روز بعد به کانگرس گفت که آن‌ها گزارش‌هایی از ضرب و شتم و آزار و اذیت شهروندان امریکایی توسط جنگجویان طا-لبان داشتند.
ادعا: او شخصاً با متحدان ناتو ملاقات کرد و «آن‌ها موافقت کردند. ما باید بیرون شویم.»
• واقعیت: اکثر اعضای ناتو از خروج بی‌قید و شرط حمایت نکردند و مقامات ارشد دولت بریتانیا راه‌هایی را برای حفظ نیروهای خود در زمین پس از خروج امریکا بررسی کردند. سالیوان مشاور امنیت ملی اعتراف کرده است که «بسیاری متحدان با نتیجه تصمیم برای خروج موافق نبودند».
ادعا: ایالات متحده طی حضور خود در این کشور به اهدافش، یعنی کشتن اسامه بن لادن و «نابود کردن» القاعده در افغانستان، دست یافت.
• واقعیت: مقامات نظامی خود رییس جمهور یک روز پس از این مصاحبه در پنتاگون تأیید کردند که القاعده همچنان در این کشور فعالیت می‌کند. علاوه بر این، گزارش سازمان ملل که ماه قبل در ۲۱ جولای ۲۰۲۱ منتشر شد، بیان کرد که القاعده در حداقل ۱۵ ولایت از ۳۴ ولایت افغانستان حضور داشته است.
رییس جمهور بایدن در این مصاحبه همچنین، اعتراف کرد که حتی اگر رییس جمهور ترامپ توافق دوحه را امضا نکرده بود، او «سعی می‌کرد راه‌های خروج نیروها» را بیابد.
• در حالی که گزارش نشان می‌دهد توافق دوحه بر روحیه نیروهای افغان آسیب رسانده و طا-لبان را جسور کرده است، اما مقامات ارشد نظامی بایدن و متحدان ایالات متحده مانند بریتانیا همگی توافق کردند که این توافق مبتنی بر شرایط بوده و این شرایط برآورده نشده است و به حفظ نیروها تا در این کشور تا زمان تخلیه امن همه امریکایی‌ها متعهد می‌مانیم.
• اکنون می‌دانیم که وزارت امور خارجه بیش از ۸۰۰ شهروند امریکایی را پس از تکمیل خروج نظامی در ۳۱ اگست ۲۰۲۱ تخلیه کرده است. علاوه بر این، گروه‌های کهنه‌سربازان خارجی چند صد شهروند دیگر امریکایی را نیز تخلیه کرده‌اند. بر اساس گزارش وزارت امور خارجه، تا به امروز، بیش از ۲۰۰ شهروند امریکایی در حال حاضر در افغانستان گیر مانده‌اند.
این واقعیت که مردم در تلاش ناامیدانه برای فرار از این کشور از هواپیماها سقوط کردند و جان خود را از دست دادند، کم اهمیت جلوه داده شده است.
بایدن گفت هیچ اشتباهی در کار نبوده و خروج از افغانستان نمی‌توانست بهتر از این انجام شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا