آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

راهبرد ماموریت امریکا در افغانستان تغییر می‌کند

کارشناسان نظامی می‌گویند که در حال حاضر، فشار طالبان با وجود تصرف مناطق بیشتر، در حال کاهش است زیرا تلفات جانی بیش از حد طالبان، قدرت مانوردهی آنان را کمتر کرده است

لوید آستین وزیر دفاع امریکا، طرح جدید ماموریت امریکا در افغانستان را به زودی اجرایی خواهد کرد. به نقل از رسانه‌ها، وزیر دفاع امریکا به جنرال اسکات میلر دستور داده است تا اختیارات خود در فرماندهی جنگ را به جنرال فرانک مکنزی انتقال دهد. مکنزی در حال حاضر فرمانده فرماندهی مرکزی امریکا (سنتکام) است و پس از این، فرماندهی نیروهای باقی‌مانده در افغانستان نیز بر عهده او خواهد بود.
بر اساس این راهبرد، مکنزی مدیریت حفظ مکان‌های دیپلماتیک و دیپلمات‌ها را بر عهده خواهد داشت. در کنار آن، مدیریت ارتباط با ارتش و پلیس افغانستان نیز بر عهده آقای مکنزی خواهد بود. همچنین یک دفتر فرماندهی در ساختمان سفارت امریکا در کابل نیز ایجاد می‌شود که مسئولیت آن حفظ جان دیپلمات‌های امریکایی حاضر در سفارت و دیگر دیپلمات‌های غربی خواهد بود.
در همین حال، یک دفتر نظامی ماهواره‌ای در قطر ایجاد می‌شود که وظیفه آن تامین ارتباط میان نیروهای نظامی امریکا و ارتش و پولیس افغانستان خواهد بود. این دفتر وظیفه تعمیر هواپیماهای افغانستان در خارج از خاک این کشور را هم بر عهده خواهد داشت.
این تصمیم جدید وزیر دفاع امریکا در حالی گرفته می‌شود که رسانه‌های بین‌المللی از احتمال خروج شمار بیشتری از دیپلمات‌های امریکایی از سفارت این کشور در کابل خبر می‌دهند.
وال استریت جورنال به ‌تازگی گزارشی منتشر کرده است که گویا وزارت خارجه امریکا در پی تخلیه دیپلمات‌های امریکایی از سفارت این کشور در کابل است. به نقل از وال استریت جورنال، این تخلیه به دلیل نگرانی از افزایش ناامنی‌ها در افغانستان و تصرف مناطق بیشتر به دست گروه طالبان صورت خواهد گرفت.(این موضوع از سوی سفارت امریکا رد شد)
با این حال، وال استریت نوشته است که تاکنون هیچ اقدام عملی برای تخلیه سفارت کابل انجام نشده است اما این موضوع به‌عنوان گزینه‌ای روی میز مطرح است.
پیشروی گروه طالبان و تصرف مناطق بیشتر از جغرافیای افغانستان مسلماً نگران‌کننده است. همین حالا تعدادی از مردم از ترس بازگشت طالبان به قدرت در حال فرار از افغانستان‌اند. انتقال پول سرمایه‌گذاران و بازرگانان به افزایش قیمت دلار در مقابل پول افغانی منجر شده است؛ با این حال، طالبان هنوز نتوانسته‌اند یک ولایت افغانستان را کامل تصرف کنند.
در زمانی که حدود ۱۰۰ هزار نیروی خارجی در افغانستان حضور داشتند، طالبان توانستند روزهای متوالی ولایت کندز را که یکی از مهم‌ترین و راهبردی‌ترین ولایت‌های افغانستان است (به دلیل مرز مشترک با تاجیکستان و قرار داشتن بندر مهم تجارتی شیرخان در آن)، به تصرف خود درآورند. حالا در حالی که کمتر ۲۰۰۰ سرباز خارجی در افغانستان حضور دارند، طالبان هنوز نتوانسته است که یک ولایت را کامل تصرف کند.
پیش از این پیش‌بینی می‌شد که پس از خروج ناتو از افغانستان، حدود ۱۵ ولایت افغانستان به دست طالبان سقوط کند اما این پیش‌بینی هنوز محقق نشده است. کارشناسان نظامی می‌گویند که در حال حاضر، فشار طالبان با وجود تصرف مناطق بیشتر، در حال کاهش است زیرا تلفات جانی بیش از حد طالبان، قدرت مانوردهی آنان را کمتر کرده است.
با توجه به این وضعیت، به نظر می‌رسد تغییر ساختار ماموریت امریکا در افغانستان بتواند فرصت را برای واکنش‌ دولت مهیا کند. دولت افغانستان در حال بسیج نیروهای محلی برای مقابله با طالبان است. این نیروها تقریبا آماده جنگ شده‌اند؛ با این حال، دولت می‌خواهد این نیروهای محلی تعریف مشخصی داشته باشند تا بعدها سرنوشت دهه ۷۰ شمسی دوباره تکرار نشود.
هرچند به این زودی‌ها نمی‌توان کاهش نبردها را پیش‌بینی کرد اما کارشناسان نظامی می‌گویند نیروهای امنیتی افغانستان کم‌کم ابتکار عمل را به دست خواهند گرفت و به‌زودی حملات مشترک نیروهای محلی و نیروهای منظم دولتی علیه طالبان آغاز خواهد شد و به گفته وزیر داخله (کشور) افغانستان، نیروهای امنیتی افغان از حالت دفاعی به حالت تهاجمی تغییر وضعیت داده‌اند.

نویسنده

فریدون آژند

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا