آخرین اخبارافغانستانتحلیلخبر های مهمسیاست

راه حل چیست؛ وقتی طالبان حکومت را مشروع نمی‌داند

اگر حکومت افغانستان به رییس جمهور غنی خلاصه شود، او زیاد به مذاکرات بین‌الاافغانی باور ندارد. از سخنان دیروز رییس جمهور غنی بر می‌آید که او در پی گرفتن یک تضمین جدی است.

زلمی خلیلزاد پس از شش روز گفت‌وگو با گروه طالبان در دفتر قطر، به کابل آمد و آخرین جزئیات روند مصالحه با گروه طالبان را با حکومت افغانستان شریک ساخت.
گفت‌وگوهای اخیر در دوحه به نظر می‌رسد که ایالات متحده امریکا و گروه طالبان را برای دست یابی به صلح نزدیک کرده است. زلمی خلیلزاد نماینده ویِژه وزارت امور خارجه امریکا در نقش روند صلح افغانستان، در دیدار با محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور گفت در مذاکرات قطر روی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان بحث شده، ولی در هیچ مورد با طالبان توافقی انجام نشده است.
حرف نماینده امریکا در پروسه صلح این است که امریکا تنها مسئولیت دارد که طلبان را تشویق کند که با حکومت افغانستان رای زنی نمایند.
زلمی خلیلزاد بار دیگر تاکید روی مذاکرات بین‌الافغانی کرد و گفت افغان‌ها باید از این فرصت برای رسیدن صلح استفاده نمایند. از دیر زمانی است که به شمول امریکا حامیان حکومت افغانستان خواهان مذاکرات بین‌الاافغانی هستند. خواستی که همواره از جانب طالبان رد شده است. طالبان حاضر نیست که با حکومت افغانستان در بحث صلح گفت‌وگو کند.
رییس جمهور غنی عصر روز گذشته در یک پیام ویدئویی در رابطه به مذاکرات قطر خطاب به طالبان گفت که به جای تطبیق پلان بیگانه‌ها، با حکومت افغانستان داخل گفت‌وگو شوند.
رییس جمهور غنی از طالبان خواست که بحث مذاکرات را برای ختم جنگ جدی بگیرند. رییس جمهور غنی گفت طالبان دو انتخاب دارند، یا با مردم افغانستان یکجا شوند و یا هم وسلیه تطبیق اهداف بیگانگان شوند.
رییس ‌جمهور اشرف غنی افزود که برای تامین صلح اراده‌ جدی دارد و در مذاکرات صلح ارزش‌‌هایی چون وحدت ملی،‌ حاکمیت ملی، تمامیت ارضی، دولت مرکزی قوی و کارا و همچنان حقوق اساسی شهروندان کشور غیر قابل بحث است و در مورد آن گفت‌وگو نخواهد شد.
اما به نظر می‌رسد در روند صلح با گروه طالبان اختلافات میان حکومت افغانستان و دپیلمات‌های ایالات متحده امریکا وجود دارد. در چند روز گذشته رسانه‌های بین‌المللی و داخلی گزارش کردند که در مذاکرات قطر طالبان با امریکا روی خروج نیروهای امریکایی از کشور به توافق رسیده‌اند. هر چند زلمی خلیلزاد تمام این گزارش‌ها را رد کرد.
رییس جمهور غنی در سفرش به سویس هم گفته بود که خروج نیروهای خارجی وابسته به اوضاع افغانستان است و باید تمام ابعاد خروج نیروها بررسی شود.
رییس جمهور بر خلاف امریکایی‌ها در روند صلح عجله ندارد. آقای غنی نگران است که مبادا با خروج نیروهای خارجی تاریخ تلخ گذشته تکرار شود. رییس جمهور در پیام ویدئویی گفت که در روند صلح باید با تدبیر پیش برویم. رییس جمهور غنی در بخشی از صحبت‌هایش تاکید کرد سازمان ملل برای داکتر نجیب‌الله وعده صلح داده بود که چنین نشد.
حکومت افغانستان اکنون در روند صلح دنبال یک تضمین با اعتبار است که تجربه تلخ حکومت داکتر نجیب تکرار نشود.
حالا حرف اساسی این خواهد بود که که مذاکرات دیپلمات‌های ایالات متحده امریکا با طالبان متوقف شود. به باور نویسنده، تا زمانی که طالبان به مذاکره رو در رو با حکومت افغانستان حاضر نشده است، ادامه این روند صلح در غیاب حکومت کابل توجیه پذیر نیست.
اگر حکومت افغانستان به رییس جمهور غنی خلاصه شود، او زیاد به مذاکرات بین‌الاافغانی باور ندارد. سخنان دیروز رییس جمهور غنی بر می‌آید که او در پی گرفتن یک تضمین جدی است.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا